Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Henrik0077
#791923
Hej,

det har börjat låta, smälla till ganska högt när jag trycker på lite.

Jag kollade under bilen och ser inget, men som jag misstänker så känns bussningen som håller viscon stilla lite mjuk. Om jag drar med ganska lite kraft så rör sig hela viscopaketet. Har någon erfarenhet hur denna skall kännas? Jag kan ju tänka mig att vridmomentet kan vrida till denna ganska ordentligt och ge dessa smällar?

Är det bökigt att byta den? Jag antar att bussningen måste pressas i? Måste man plocka ner viscon isf? Hur mycket behöver man plocka bort under utöver kardan? Jag har haft nere kardan ett par gånger så det är inga större problem, men hur får man loss viscon? Det är en V70R-1998.

Allt ljus är uppskattat

Henrik
av Henke3
#791994
viscon skall inte bort, däremot aluröret (torque tube) runt den.
lossa skruven genom bussningen upp i karossen med std under röret.
släpp ner slutväxeln så längt det går.
lossa 4 skruvar mot slutväxelhuset.
lossa muttern i mitten på medbringaren.
märk upp hur medbringaren sitter på axeln in i viscon.
ta ner rör och medbringare.
byt lagret som sitter fram i röret (skall limmas fast i röret) det kommer ändå att skära förr eller senare.
pressa ur resp i bussningen.

generellt så kan man säga att bussningen är väldigt mjuk, min egen har gått 43000 mil med originalbussningen
av Henrik0077
#792436
Tack för ditt kanonsvar.

Liten fråga bara; "muttern i mitten av medbringaren" är nummer 1 i min länk?
isf så måste kardanen demonteras baktill såklart?
http://www.volvopartswebstore.com/showA ... bly=236147

"generellt så kan man säga att bussningen är väldigt mjuk, min egen har gått 43000 mil med originalbussningen"
Min har bara rullat hälften, men det känns väldigt sladdrigt kring denna bussning. Jag kan "enkelt" pressa upp den i karossen med handkraft. Har någon bytt den innan 40k mil, eller är det jag som har otur?

Som sagt, om alla forumsvar var så här bra... :-)-)

Tack
Henrik

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]