Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
#794317
Det finns en teori om att en nedsurad motor får dålig komp pga att oljefilmen mellan kolv (kolvringar) och cylindervägg sköljs bort. Dålig komp gör ju att motorn inte gör nåt större motstånd när man försöker starta och då låter det "annorlunda" mot vanligt startljud. Motorn går liksom lättare runt. Personligen tror jag inte på den teorin, men det är en annan historia. Dålig komp kan ju härröra från icke-stängande ventiler också, bl.a. Visst extra slitage lär ju uppstå när man drar runt motorn med oljefilmen bortsköljd, men knappast nåt att oroa sig för om det bara handlar om några startförsök.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#794404
Ja, som rid54 säger så om det inte finns någon kompression i motorn så finns det inget motstånd. Drar man då runt motorn med samma kraft som alltid (dvs startmotorn) så kommer det resultera i att den snurrar fortare än när det finns motstånd (rätt logiskt va?).
Det brukar man kunna höra rätt tydligt om man har haft sin bil ett tag, då man oftasts har startat den så många gånger att man vet exakt hur den låter under starten.
av *pettson*
#794545
För att förstå vad som händer i motorn när den blir kompressionslös så önskar jag att ALLA mekaniker förstod men det verkar som en utopi, man läser inte dom fantastiska tekniska beskrivningarna som gjorts av utvecklingsteamen på fabrikerna. Kanske är det läge att göra det.
Opel har beskrivit problemet. Saab har beskrivit problemet. Toyota har på senare tid beskrivit problemet. Ford har gjort det sedan gammalt. Men Volvo... dom har inga problem dom. Fast problemet är EXAKT detsamma. Lösningen är exakt samma hos dom alla.

Volvomekaniker har en teori som jag kallar fantasi, där tryckarna kan översträcka sej och göra motorn kompressionslös. Man gör ett antal oljebyten och ser om det hjälper. Sanningen är att man istället kan skaffa sej några billiga ballonger och slå på för att döda verkstadstid. Det är lika verksamt. Det enda man gör rätt är att få motorn att röra sej till den grad då oljan åter stänkt upp och tätar igen. Det är dock en tråkig och onödig metod. Det finns enklare och billigare.
Volvos tekniska beskrivning visar att deras sträckare INTE kan översträcka sej på grund av konstruktionen och hur den används. Och.. pinsamt nog händer det även på modeller med FASTA tryckare. Dom om några kan ALDRIG översträcka sej. Men volvomekaniker håller fast på att det är tryckarnas fel.
Hur det kan uppkomma med minst en tryckare i exakt varje cylinder har man tyvärr inte någon åsikt om. Å andra sidan spelar det ingen roll eftersom det är nonsens. PEUGEOT däremot har en varning ifrån fabrik där man berättar att fel oljeviskositet kan göra så bilen stannar när den blir varm. DÄR blir tryckarna översträckta. Men å andra sidan så hör man hur en cylinder i taget försvinner. Där dör inte 4 samtidigt. Den kan likagärna linka hem på 2 eller 3 cylindrar. Den kan också börja fungera på 4 igen om man sänker varvtalet tillräckligt fort.

Problematiken är lite snabb beskrivet att man vill ha låg friktion i motorn, i kombination med bra täthet. Man monterar då kolvringar som inte är nåt vidare spänstiga i mycket trånga ringland i kolvarna. Efter en tid så blir det lite småsotigt av naturliga skäl. Vad som händer är att aluminiumkolvar sväller av värme som alla andra. Det finns alltså ett visst spel i cylinderloppet som kolvringarna ska ta hand om till kolvarna svällt. Naturligtvis tar ringarna hand om allt även när kolvarna svällt men då är också kolven tätare mot loppet och mindre gas kan ta sej förbi ned mot ringarna. Med tiden så kärvar helt enkelt kolvringarna i ringlanden och dom fastnar när kolvarna är varma. När kolvarna kallnar ökar spelet i cylindern, men ringarna tar inte upp extragapet. Dom sitter fast och orkar inte spänna ut.

Oljan i våra motorer har flera anledningar till att finnas där. En av dom är tätning. Jepp ni läste rätt. Kolvringarna tätar inte mot cylinderväggarna nåt vidare då metall mot metall i den här varianten inte är särskilt gastät, så för att dels minska friktionen och framförallt för att täta upp mellan ytorna har vi olja på cylinderväggarna. När vi varje kallstart får igång bilen utan problem, trots kärvande ringar så gör inte oljeringarna ett sådär sjusärdeles jobb. Oljefilmen på väggarna är ganska tjock och tätar riktigt bra. Vi märker alltså ingen skillnad just då mellan fungerande ringar och sådana som fastnat. Men ibland så går bilen riktigt fuktigt. Den får rejält med sås som kondenserar på kallare cylinderväggar. Vips tvättar vi bort den här extra oljan.
Nu blev vi i stort sett kompressionslösa. Det lilla som finns av kompressionen räcker inte till att göra en bra brännbar blandning och bilen vägrar starta.
Åtgärden är att helt enkelt lossa stiften, klunka i några matskedar olja i tändstiftshålen. Se till så det rinner ned. Sätt i stiften. Lossa spridarkontakterna.
Sen är det till att mala lite på starten. Man hör exakt när oljan når destinationen och börjar täta. Plötsligt finns det rejält med kompression. Ibland startar bilen även till på ångorna. Då är det dags att montera spridarkontakterna igen och göra en vanlig start. Sen gäller förhöjd tomgång några minuter. Sen är bilen som vanligt. Många har lyckats dra igång bilen, det beror på att vid så högt varvtal på motorn så hinner inte kompressionen försvinna och bilen startar, dock brukar den inte gå bra förräns efter några minuter på grund av kompressionsläckaget.

För att minimera den här typen av problem så kan man varva bilen en del när man kör. Kör en eller två växlar lägre än vanligt så bilen plågas lite grand. Det är nyttigt för den att få upp förbränningstempen rejält så sot kan förbrännas. Sen avslutar man med att köra som vanligt innan man ställer bilen.
Det här bör göras någon gång i kvartalet.

Vill man ha en permanent fix som gör att det i stort sett aldrig inträffar mer så blir det till att riva allt och byta till eftermarknads kolvringar som är betydligt spänstigare. Då får man samtidigt en bättre utformning på oljeskrapringen så att kolven blir mindre koksad/sotig än annars.

Naturligtvis är inte mina ord lag. Den som vill får gärna byta olja ett par gånger på sin bil om han/hon känner att det är en bättre metod än att starta bilen direkt.
av Malish
#794560
förbannat bra förklarat pettson.
det där ska jag helt klart lägga på minnet.

och roa mig med att varva lite extra ibland :D

med din beskrivning som utgångspunkt så gör jag antagandet att bilar som stadskörs mesta delen av tiden drabbas av denna typen mer frekvent än bilar som långkörs på landsväg, och allra helst motorväg.
just för att stadskörda bilar körs kortare sträckor och inte hinner upp i temperatur, med sotningsproblem som följd.
av rid54
#794602
En seriös och logiskt sammanhängande förklaring till fenomenet med kompressionsbortfall. Tack för det, har inte sett detta påstående så väl underbyggt tidigare någonstans.
Användarvisningsbild
av Kompe
#794632
Kalas då förstod man det där med kolvringar lite bättre Tack Pettson! :D

Vet när man höll på med mopeder för ett antal år sedan så bytte iaf jag ringarna ibland :wink:
och skillnaden mellan gamla och nya var väldigt påtaglig :twisted: Förvisso hade dom inte lika många ringar som i en bil men ändå :roll:

Finns det enligt dig nån rekommenderad intervall för att byta ringarna? (typ 10 år/20 000 Mil?) :oops:
Dom flesta bilarna jag stött på har väl haft samma ringar från fabrik och visst bilarna har ju fungerat som tänkt...
Men ändå finns det nån vinst att hämta typ piggare motor, bättre vevhus ventilation, lättare varmstarter? :mrgreen:

Nyfiken på svar :-DD Mvh Kompe

Sorry till trådskaparen för OT.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#794730
När det gäller bättre vevhusvent så har man väl 2 alternativ - köpa ett nyare block (tror från 00- och frammåt), eller riva allt och svarva "fönster" mellan cylinderväggarna (nyare blocken har redan det). Men det är väl först när man börjar gå upp i effekt som man har någon nytta utav det, vad jag har förstått.
När det gäller en vanlig bruksbil så är det bara att se till att alla kanaler, slangar och rör är helt fria från koks. Orginal vevhusvent räcker gott och väl för att motorn ska må bra under normala omständigheter - förutsatt att den fungerar precis som det är tänkt.

Jag skulle tro att byte av kolvringar varierar väldigt mycket beroende på hur bilen har gått och sköts. Min spontana tanke är ju att en bil som har varit välskött och bara gått långkörningar klarar sig rejält mycket längre än en stadskörd/småkörd bil utan att byta kolvringar, pga. sotningen då.

F.ö. var det en jäkla bra och ingående förklaring pettson. Jag skulle hemskt gärna vilja se en fast tryckare som har översträckt sig :mrgreen:

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]