Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stefanmse
#791459
frugan körde bilen till affären, nu står den på parkeringen och startar inte.

bränslepumpen låter från baksätet
startmotor drar
tryckte på ventilen fuelramp och det kommer bensin
fulltankad (har fyllt på extra för säkerhets skull, så verkligen full)

det enda felet jag hittat är en slang som är av under bilen, typ vid passagerarsätet, misstänker någon form av bränsleslang.

tre slangar parallellt.
två st lite tjockare i gummi se ok ut
en st tunnare och i plast rakt av, tycker inte den luktar bensin dock.
jag tejpade ihop skiten med silvertejp i hopp om att kunna köra från parkering till verkstad men..

jag lät startmotorn gå i säkert 20sek och motorn verkar tända mer o mer men inte gå på egen hand...

jag antar att det kan vara 100 olika anledningar, men fokuserar på slangen. någon som kan förklara funktion och spekulera i om jag kan få liv i bilen på något vis när den nästan går igång...

stefan
av AnkaN7893
#791603
Hej


Den tunna slangen kommer från kolkanistret tror jag framme vid motorn sen om jag inte minns fel så i andra änden av slangen ( ovan för tanken) så sitter roll over ventilen som senare går in i tanken.
av stefanmse
#791660
AnkaN7893 skrev:Hej


Den tunna slangen kommer från kolkanistret tror jag framme vid motorn sen om jag inte minns fel så i andra änden av slangen ( ovan för tanken) så sitter roll over ventilen som senare går in i tanken.
hmm, har jag förstått detta rätt så läcker bilen ut bensinångor, men den borde starta o gå som vanligt... så felet sitter någon annanstans... eller?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#791755
Det bilen behöver i bränsleväg för att starta är en slang som går till fuelrailen. På den slangen kan man sen forsla fram bränsle hur man vill, funkar t ex med en upp och nervänd petflaska och låta bränslet åka in i fuelrailen enbart med självfall. Givetvis lär ju bilen knappt vara körbar, men det räcker gott och väl för att bilen ska starta.
Övriga slangar är bara säkerhet och liknande, t ex returslang för överblivet bränsle, bensinångor, rollover-ventil osv. Inget av dessa krävs för att motorn ska starta.

Så, för att summera; för att bilen ska starta "orginal", krävs enbart en fungerande bränslepump och en slang från pumpen till fuelrailen.
Kommer bränslet fram till fuelrailen som det ska med rätt tryck så kan du utesluta den delen. Då är det dags att börja felsöka komponenterna på motorn. Nästa steg i bränsle-väg är då spridarna.
Övrigt som krävs för att motorn ska starta är luft och tändning. Om alla 3 delar fungerar precis som dom ska så kan man nog börja misstänka att något är allvarligt fel innuti motorn, men det borde höras.


Nåja, här är iaf ett par tips du kan börja med - häll i en skvätt olja i varje tändstiftshål och se om det hjälper. Mät spänningen på batteriet under startförsöket. Kontrollera alla jordpunkter, ta gärna loss dom och gör rent dom.
#792589
gav kanske upp för lätt men bogserade bilen till närmsta verkstad. de antog direkt att den blivit sur, vet inte hur dom gjorde men nu går den iaf. så rekommenderade de aldrig starta/stanna bilen utan att den blir varm + satte in nya tändstift. har googlat lite på sur motor v70 och det verkar som om tipset med olja i varje cylinder är det som gäller. slangen under bilen har jag "lagat" med silvertejp :-)

Nu har jag ångest för att jag kanske slitit på motorn med att dra runt den med startmotorn för länge. + att man inte ska bogsera awd enl instruktionsboken. fast å andra sidan sa killen på verkstan att det inte skiljer sig från att rulla med kopplingen nere, vilket verkar logiskt.

nu är jag iaf en dryg tusenlapp fattigare och bilen har nya fina platinastift som förmodligen kommer att hålla längre än bilen...

nä jag är inte bitter....
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#792633
Ja, om dom påpekade det där med att inte starta/stanna innan bilen blivit varm så låter det onekligen som att den hade surnat igen totalt, och då tappat all komp (vilket en skvätt olja i varje cylinder kan motverka). Tänkte du på om motorn gick runt ovanligt lätt när den inte startade?

Nåja, du kom billigt undan iaf eftersom verkstaden misstänkte sur motor på en gång. Tänk om dom börjat felsöka i X antal timmar först :wink:
av Henke3
#793142
stefanmse skrev:gav kanske upp för lätt men bogserade bilen till närmsta verkstad. de antog direkt att den blivit sur, vet inte hur dom gjorde men nu går den iaf. så rekommenderade de aldrig starta/stanna bilen utan att den blir varm + satte in nya tändstift. har googlat lite på sur motor v70 och det verkar som om tipset med olja i varje cylinder är det som gäller. slangen under bilen har jag "lagat" med silvertejp :-)

Nu har jag ångest för att jag kanske slitit på motorn med att dra runt den med startmotorn för länge. + att man inte ska bogsera awd enl instruktionsboken. fast å andra sidan sa killen på verkstan att det inte skiljer sig från att rulla med kopplingen nere, vilket verkar logiskt.

nu är jag iaf en dryg tusenlapp fattigare och bilen har nya fina platinastift som förmodligen kommer att hålla längre än bilen...

nä jag är inte bitter....
bogsera med all 4 hjulen rullande är OK men inte med upplyfta framhjul på bärgare eller Dolly-kärra.
#794092
Frugan hade dock inte bara flyttat bilen utan kört en runda i byn på ca 5min.
Efter verkstadsbesöket så startade bilen lätt kall men hostade en del och behövde gas när jag startade med motorn varm...
Hittade detta i ett annat forum...
"Slitna kolvringar + choke = dålig kompression då oljefilmen i cylinderloppen sköljs bort."
Jag tror det är problem med gaser/bensin som trycks ner i oljan, bilen har snart gått 30 000 mil. Plus att termostaten har inte funkat rikigt på sista tiden så kanske låg arbetstemp ocskå påverkat.

Efter att ha bytt termostat och olja så verkar problemet vara löst. hoppas jag.

Men jag fattar inte riktigt det här med dålig komp. jag trodde det betydde att kolvarna gick trögt p g a dålig smörjning. Men Lucif3r undar om motorn gick ovanligt lätt. Hur hör jag/märker jag dålig komp?

Och jag är nöjd med verkstan som inte felsökte och spädde på fakturan med nonsens. Hade förberett mig på det värsta så jag blev faktiskt för första gången i mitt liv positivt överraskad.
av T-rex
#794279
Men jag fattar inte riktigt det här med dålig komp. jag trodde det betydde att kolvarna gick trögt p g a dålig smörjning. Men Lucif3r undar om motorn gick ovanligt lätt. Hur hör jag/märker jag dålig komp?

Motorn låter som en symaskin när du försöker starta :)

Motorlampan tändes för några dagar[…]

Bältesvarnare

Är väl bara att jorda kabeln som g&ari[…]

Startproblem varm motor S70

Jag är ingen expert alls men jag har för[…]

Försvinner "partikelfilter felaktig sig[…]