Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av koffen
#790701
Gäller 170hp aut -96.

Kompisen ringde och var förtvivlad: det forsade vatten från motorrummet vid start. Hon kan inget om bilar så det var enda infon jag fick.
Jag fyllde på vatten och provstartade. Bilen ville inte gå igång och det forsade vatten som en fontän från expansionstanken när jag vevade på startmotorn.
Det rinner också ut lite vatten vid kylargaveln men det är det lilla i sammanhanget. Troligtvis ett följdfel av övertrycket i systemet.
Är det toppackningen som gått så att kompressionen trycker ut vattnet med sådan kraft? I så fall kan jag räkna med lite jobb framöver... :(
av *pettson*
#790901
Kall går alla bilar att köra med öppet expansionskärl. Sen blir det problem.
Termostaten öppnar vid 92 grader är helt öppen vid 102 grader. Termostaten öppnar alltså för kylning när systemet redan kokar om det nu inte är trycksatt.
Trycksatt kan det inte vara med öppet kärl. Det kan inte heller vara trycksatt med en rejäl läcka. Det gör att bilen kokar för i princip ingenting.
Systemet ska klara strax över 130 grader C om det är trycksatt och har 50% glykol innan det kokar.
Man MÅSTE täta alla läckor för att sen kunna se om där finns ett läckage i topplockspackningen.
#790932
Tack för svaren. Det verkar alltså som om packningen har gått sönder mellan cylinder och kylkanal.
Jag har tidigare luftat bilar för att få bort ev luftfickor, genom att köra några sekunder med kylarlocket av efter att ha fyllt på kylvätska. I detta fallet kom jag dock inte så långt att den ens startade.
Det blir til att skruva i helgen :( .
#791109
Antar att slangarna blir näst intill sten hårda. Du får alltså ett övertryck i kylsystemet det kan bero på många orsaker. Trasig topp packning locket på expansionskärlet inte öppnar stopp i värmepaketet. Prova att spola ren värmepaketet och bytt locket till expansionskärlet.
#791121
Lucif3r skrev:Jag blir ju mest fundersam över hur det kan stå som en fontän ur kärlet med locket på? Låter mer som du provat starta med locket av, men så dum kan du inte vara va?
Brukar det inte finnas en övertrycksventil i locket som öppnar när det blir för högt tryck?
#791172
Jo, men den är inte så känslig att den skulle öppna bara genom att veva på startmotorn. Som pettson skrev så jobbar kylsystemet under tryck, och rätt rejäla högre temperaturer än kokpunkten - något som bör vara näst intill omöjligt att uppnå bara genom att veva på startmotorn.

Min 855a har ju blåst toppackning, och den sprutar då ingen fontän trots att det blir ett rejält övertryck i systemet efter en stund. Därför är jag lite skeptisk till diagnosen och symptomen...

Men iaf, det OP kan göra är att helt enkelt lukta i expansionskärlet. Om det kommer ut komp i kylsystemet ska det STINKA avgaser ur expansionskärlet. Som sagt så beter sig inte min 855a i närheten av vad OP beskriver, och där stinker det avgaser så man slår sig baklänges :roll:
#792155
Jo men om locket inte är som det ska så släpper det ju inte ut något och det resulterar ibland till kokning. Detta jag räknade upp här va mest för att du skulle börja med dom enkla sakerna först.
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]