Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Reprod
#788654
En V70 turbo -97. I motorrummet på passagerarsidan, vid expansionskärlet för kylarvätska, finns en svart låda i bilbatteristort format. Från denna låda en plastslang/rör ca 5cm diameter. Denna slang är sprucken. I instruktionsboken står det kallbox och slangen tar man bort när man byter glödlampa för att komma åt.
Hittar ingen information om denna kallbox på nätet. Vad jag förstår sitter styrenheter däri? Vad heter slangen om jag ska köpa en ny, och är det farligt att köra med en sprucken sådan? Ska jag tejpa den så länge?
av Malish
#788745
den är väl bara för ventilering av boxen?
inte sagt att det är rätt, men det är alltid vad jag trott.
pettson eller nån kommer säkert och slår mig på fingrarna för det dock.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#788747
Uhm.... En bild säger mer än tusen ord, speciellt här... Visst sitter styrboxen i en svart låda ungefär vid expansionskärlet, men det är ju inget man tar bort för att byta glödlampa?

Iaf, från denna 'låda' går det ett plaströr, som ansluts i sidan av kylaren. Stämmer det? Isf pratar vi om samma sak.
Röret sitter ju där av en anledning, helt klart. Men det är ingen katastrof om det försvinner, och det går "fint" att laga med tejp om det är så - det går bara luft i den.
av Reprod
#788774
Aha! "StyrboxVolvo V70" gav betydligt fler träffar på Google än "Kallbox". Således ingen chans att lägga till bild eftersom jag inte ens visste vad jag skulle söka på... Men här finns en fin bild: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=84205, röret märkt 1 (boxen 5). Lucif3er: än en gång har du hjälpt mig ur okunskapens knipa! (För övrigt var det röret man skulle ta bort vid byte av lampa, inte boxen, allt enl instruktionsboken.) Tack! Nu blir det tejpning!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#788840
Ja precis. Den som satt i V70in var av på samma ställe, tydligen ingen direkt ovanlighet. Det går som sagt bara luft i den så det går bra att tejpa.

F.ö. tar jag aldrig bort den där när jag ska byta lampor :P Men visst ger det lite mer rum om man gör så.

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]