Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#788606
Har länge haft ett litet kylvattenläckage på min volvo och lokaliserat det till att troligen vara kylvattenröret som går in på baksidan motorn (om man följer slangen i botten på expansionskärlet så går det ned på baksidan motorn (mot torpeden) och övergår till ett rör, bla går det röret upp och ansluter mot vad det verkar övre delen av blocket på kamremssidan.

Tänkte höra om någon vet hur det är där, är det en packning eller så som kanske behöver bytas eller kan det räcka att dra åt de två skruvarna som drar fast röret mot motorn?

det läcker inga enorma mängder, sedan i Juni har det gått från max strecket i expansionskärlet till en liten bit över min strecket. har då inte fyllt på något än men får nog snart göra det.

ska ändå byta kylarvätskan i höst eftersom den som är i nu bara är uppmätt till -24 grader. så ska köpa eller blanda ny så den tål lite mer, man vet ju aldrig hur vintrarna blir och vill inte få nån dyr överraskning.

har alltid med en liter färdigblandad glykol i bilen ifall nivålampan skulle tändas (det har den gjort en gång, ca 3v efter att vattenpumpen byttes)

notera att läckaget verkar ha minskat då vattenpumpen byttes i Maj och nivån hade sjunkit till under min på 1 månad, men nu har det gått nästan 4 månader sedan jag fyllde på senast, dock minskar vattenmängden fortfarande.

trodde först det var vattenpumpen som läckte men det verkar inte vara så.

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]