Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
#786903
Hej, jag har för skojs skull mätt mina kablar. Fick mellan 2,5 och 6 kohm, kortast till längsta.
Nya kablar ger från 1,5 till 4,5 kohm, är den skillnaden betydelsefull?
I min värld är det inte stor skillnad, nån som vet vad dom bör ligga på i en 850?
Värt att notera är att bilen går bra med gamla kablarna.
av Rådlös
#786918
Jag vet inte vad dom skall vara i ohmvärde, men ett enkelt sätt att kolla tändkablar är vattenprovet.

Man tar en blomspruta/duschflaska med lite rent vatten i. Sedan kör man till en mörk och oupplyst plats. Släck alla lyktor, men stäng inte av motorn. Gå ut och duscha en fin vattendimma på tändkablar och anslutningar vid fördelaren, tändspolen och tändstiften.
Om kablarna är dåliga, gamla, så blir det överslag mellan kablarna som syns med gnistor i mörkret. Även ett dåligt fördelarlock avslöjar sig i detta provet. Misständningar kan märkas och varvtalet blir ojämnt. Blir det gnistor och störningar, så är det hög tid att byta till nytt.

Det finns en metod att akut hjälpa ett dåligt fördelarlock om det inte är sprucket eller trasigt på annat sätt, men det kan vi ta en annan gång.

Tänddelar har ju en begränsad livslängd. Tändstift kommer ju naturligtvis först, men sedan är det fördelarlock med rotor och kablar som står på tur. Sist och mest seglivad får man väl anse tändspolen. Skulle man nu ha en gammal bil med brytarspetsar, så kommer väl dom nästan före tändstiften. För er som har bilar med brytarspetsar finns det ju numera hjälp med helelektroniska brytarlösa system. Man behöver inte hålla på med stenåldersteknik i våra dagar.
av 2444ever
#786940
Nu är det här inte svar på TS fråga, och kanske lite OT, men skriver ändå, kanske kan ses som ett tips att veta vad man gör när man mekar.

Min förra bil (240 -88) hade inte direkt något stöldskydd, så jag körde med en egen liten amatörgrej när jag parkerade i en större stad. Hade några olika metoder (alla lika dåliga visade det sig), en var att dra ur kabeln från tändspolen till fördelardosan. Brukade lägga något framför instrumenten i kupén för att komma ihåg att återställa. Nåväl, glömde återställa en gång, märkte inget, körde ganska länge efter det. När jag skulle kolla något annat vid ett senare tillfälle noterade jag att kabeln från tändspolen låg lös ovanpå fördelardosan, och det hade blivit ett fint litet hål i locket av gnistorna. Den gick alltså lika fint som vanligt ändå, även innan det blivit ett nytt hål. Fungerade inte så bra som stöldskydd heller kan man säga.

Lite pinsamt det hela, men rejäla grejor i dom gamla bilarna. :)
Användarvisningsbild
av taxi
#786989
Tack för svaren! Alltid kul att lära sig något nytt.
Jag bytte tändkablar för något år sedan, mest för att dom var gamla då jag inte hade några problem. Nu har jag bytt tillbaka till dom (tillverkade 1996) för att bilen fick lite orolig motorgång på låga varv, kännbart i låg hastighet på ca 1000 till 1100 varv. Och nu går den bättre, är inte det konstigt?
Jag fortsätter köra på dom gamla kablarna så får jag se om bilen sköter sig även i fortsättningen.

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]