Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#786280
Hej!
Har lite problem med min V70 GLT -99, 165hk. (B5254S Denso)
Motorlampan tände sig för några månader sedan för första gången.
Felkod: P0172 - System too rich.

Ibland har felkoden kommit tillbaks redan efter någon mil, men ibland har det gått över 50mil innan lampan tänt sig igen.
Har haft det felet en tid och den drar mer bensin än vanligt men har inte hittat något fel och motorn går bra, har pratat med 2st verkstäder för ett tag sedan som båda sagt att det endera var LMM eller lambdasond som var trasig och enda sättet att veta vem som var trasig var att byta dom. Men det tror inte jag.

Finns inga läckage någonstans, då jag bytte vevhusventilationen osv, då jag hittade några trasiga och täta slangar vid felsökningen och spjällhus och insug är rengjorda (var mkt smutsiga)
Men felkoden kom tillbaka efter det, så löste inte felet.

För 2veckor sedan så började det lukta bensin och efter en ny felsökning så såg jag att det läckte från ingående bensinslang i spridarbryggan.
Den lilla plåten som håller fast slangen och spridarna hade böjt upp sig lite där slangen sitter så den satt väldigt långt ut så höll inte tätt där.
Tog bort plåten och riktade den och monterade tillbaks och det var tätt.
Någon dag senare så kollade jag på den och såg då att plåten var uppböjd igen vid ingående slang, men läckte inte bensin då.
Riktade den igen och satte tillbaks, efter en tur så var den böjd igen och började även läcka igen.
Riktade ännu en gång och satte även ett buntband som tryckte in slangen i spridarbryggan.
Efter det så höll det tätt!
Men eftersom plåten böjs upp så tänkte jag att det kanske är högt bränsletryck, men hade ingen bränsletrycksmätare att mäta med.
Googlade lite och såg att flera skrev att man kunde mäta trycket med en vanlig lufttrycksmätare som man har till däck, så testade förut och satte på mätaren.
När jag vred på tändningen så visade mätaren 6,3bar!
När jag startade motorn så låg den o pendla mellan 6,4-6,8bar.
Enligt Vadis så ska trycket vara 3bar och enligt min mätning är det mer än dubbelt så högt! (om man kan lita på den mätningen)

Det höga trycket kan ju förklara varför plåten böjs upp så ingående bensinslang nästan åker ur och även felkoden "system too rich" och att motorn är törstig på bensin.

Men blev lite osäker på vad jag ska köpa för att fixa bränsletrycket.
Hittar ingen BTR?, på spridarbryggan sitter det en liten sak som enligt vadis kallas för dämpare, är det bränsletrycksregulatorn?
Nr 2 på bilden:
Bild
#786309
Ptja, BTR'en sitter där nr2 sitter iaf, men enligt bilden ser det inte ut som den som sitter på mina bilar iaf. Normalt sett går det en vakuumslang till BTR'en, så den är lätt att hitta "bara följa vakuumslangen".
Så jag vetetusan, antingen är bilden lite missvisande, eller så ser det helt annorlunda ut på 99- motorerna.

edit: slog upp -97 i vadis, och där ser det mycket riktigt annorlunda ut, och delen är namngedd "pressure regulator" (vilket översatt blir tryckregulator, aka BTR)
av *pettson*
#786318
Ska man ha en BTR krävs också en returledning då BTR verkar på returen. BTR stryper ju returen tills önskat tryck uppnåtts då öppnar den för att hålla exakt önskat mottryck.
Finns det en retur på 99 denso?

När det inte är någon BTR så sköts mottrycksdräneringen i pumpen nere i tanken.
#786413
Finns ingen retur på min bil.
99-00 ser helt annorlunda ut jämfört med de äldre v70.
Finns ingen BTR, bara en "dämpare" som jag inte riktigt vet vad den har för funktion.
Dock så kallas den för BTR på engelska såg jag när ja googlade och även skroten skriver att det är en BTR. Men den sitter bara på spridarbryggan och har ingen slanganslutning som en vanlig BTR har...

Men är det pumpen som reglerar bränsletrycket på min bil?
I så fall är det pumpen som är dålig och behöver bytas? Fast pumpen låter ingenting och fungerar bra annars.
#786610
Jag har googlat massa men har inte hittat någon info om det är bensinpumpen som styr bränsletrycket.
Dock hittade jag "Fuel Tank Pressure Sensor" som tydligen sitter på tanken.
Kan den styra trycket och reglera hur högt tryck pumpen ska ge, eller mäter den bara trycket i tanken?

Läste nåt om att ifall den sensorn är trasig eller ger fel signal så kan pumpen gå i högre hastighet och därmed öka trycket/flödet. Men är den trasig så borde den väl ge en felkod på det?
Nu visar det ju bara "system too rich" som kan bero på väldigt många olika saker.

Har hittat bensinpumpar på diverse ställen för runt 1000kr, volvo tog 3000kr.
Fanns pumpar med olika tryck, köper jag tex en pump på skruvat.se som enligt deras hemsida passar min bil och som ger 3,1bar så bör väl inte trycket kunna bli högre än så?

Dock förstår jag inte riktigt om det är pumpen som är defekt, hur kan bränsletrycket bli mer är dubbelt så högt?
Ska pumpen ge 3bar så kan den väl inte ge det dubbla o lite till? När en pump blir dålig så brukar ju det vara att pumpen låter mycket, inte snurrar eller ger för dåligt med bränsle.
Har aldrig varit med om att en bensinpump blir dålig och ger dubbla bränsletrycket.

Har tyvärr inte råd att lämna in bilen på Volvo för felsökning och har inte råd att byta grej efter grej tills felet är åtgärdat, så alla tips är välkomna!

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]