- tis 10 sep 2013, 01:16
#786280
Hej!
Har lite problem med min V70 GLT -99, 165hk. (B5254S Denso)
Motorlampan tände sig för några månader sedan för första gången.
Felkod: P0172 - System too rich.
Ibland har felkoden kommit tillbaks redan efter någon mil, men ibland har det gått över 50mil innan lampan tänt sig igen.
Har haft det felet en tid och den drar mer bensin än vanligt men har inte hittat något fel och motorn går bra, har pratat med 2st verkstäder för ett tag sedan som båda sagt att det endera var LMM eller lambdasond som var trasig och enda sättet att veta vem som var trasig var att byta dom. Men det tror inte jag.
Finns inga läckage någonstans, då jag bytte vevhusventilationen osv, då jag hittade några trasiga och täta slangar vid felsökningen och spjällhus och insug är rengjorda (var mkt smutsiga)
Men felkoden kom tillbaka efter det, så löste inte felet.
För 2veckor sedan så började det lukta bensin och efter en ny felsökning så såg jag att det läckte från ingående bensinslang i spridarbryggan.
Den lilla plåten som håller fast slangen och spridarna hade böjt upp sig lite där slangen sitter så den satt väldigt långt ut så höll inte tätt där.
Tog bort plåten och riktade den och monterade tillbaks och det var tätt.
Någon dag senare så kollade jag på den och såg då att plåten var uppböjd igen vid ingående slang, men läckte inte bensin då.
Riktade den igen och satte tillbaks, efter en tur så var den böjd igen och började även läcka igen.
Riktade ännu en gång och satte även ett buntband som tryckte in slangen i spridarbryggan.
Efter det så höll det tätt!
Men eftersom plåten böjs upp så tänkte jag att det kanske är högt bränsletryck, men hade ingen bränsletrycksmätare att mäta med.
Googlade lite och såg att flera skrev att man kunde mäta trycket med en vanlig lufttrycksmätare som man har till däck, så testade förut och satte på mätaren.
När jag vred på tändningen så visade mätaren 6,3bar!
När jag startade motorn så låg den o pendla mellan 6,4-6,8bar.
Enligt Vadis så ska trycket vara 3bar och enligt min mätning är det mer än dubbelt så högt! (om man kan lita på den mätningen)
Det höga trycket kan ju förklara varför plåten böjs upp så ingående bensinslang nästan åker ur och även felkoden "system too rich" och att motorn är törstig på bensin.
Men blev lite osäker på vad jag ska köpa för att fixa bränsletrycket.
Hittar ingen BTR?, på spridarbryggan sitter det en liten sak som enligt vadis kallas för dämpare, är det bränsletrycksregulatorn?
Nr 2 på bilden:
Har lite problem med min V70 GLT -99, 165hk. (B5254S Denso)
Motorlampan tände sig för några månader sedan för första gången.
Felkod: P0172 - System too rich.
Ibland har felkoden kommit tillbaks redan efter någon mil, men ibland har det gått över 50mil innan lampan tänt sig igen.
Har haft det felet en tid och den drar mer bensin än vanligt men har inte hittat något fel och motorn går bra, har pratat med 2st verkstäder för ett tag sedan som båda sagt att det endera var LMM eller lambdasond som var trasig och enda sättet att veta vem som var trasig var att byta dom. Men det tror inte jag.
Finns inga läckage någonstans, då jag bytte vevhusventilationen osv, då jag hittade några trasiga och täta slangar vid felsökningen och spjällhus och insug är rengjorda (var mkt smutsiga)
Men felkoden kom tillbaka efter det, så löste inte felet.
För 2veckor sedan så började det lukta bensin och efter en ny felsökning så såg jag att det läckte från ingående bensinslang i spridarbryggan.
Den lilla plåten som håller fast slangen och spridarna hade böjt upp sig lite där slangen sitter så den satt väldigt långt ut så höll inte tätt där.
Tog bort plåten och riktade den och monterade tillbaks och det var tätt.
Någon dag senare så kollade jag på den och såg då att plåten var uppböjd igen vid ingående slang, men läckte inte bensin då.
Riktade den igen och satte tillbaks, efter en tur så var den böjd igen och började även läcka igen.
Riktade ännu en gång och satte även ett buntband som tryckte in slangen i spridarbryggan.
Efter det så höll det tätt!
Men eftersom plåten böjs upp så tänkte jag att det kanske är högt bränsletryck, men hade ingen bränsletrycksmätare att mäta med.
Googlade lite och såg att flera skrev att man kunde mäta trycket med en vanlig lufttrycksmätare som man har till däck, så testade förut och satte på mätaren.
När jag vred på tändningen så visade mätaren 6,3bar!
När jag startade motorn så låg den o pendla mellan 6,4-6,8bar.
Enligt Vadis så ska trycket vara 3bar och enligt min mätning är det mer än dubbelt så högt! (om man kan lita på den mätningen)
Det höga trycket kan ju förklara varför plåten böjs upp så ingående bensinslang nästan åker ur och även felkoden "system too rich" och att motorn är törstig på bensin.
Men blev lite osäker på vad jag ska köpa för att fixa bränsletrycket.
Hittar ingen BTR?, på spridarbryggan sitter det en liten sak som enligt vadis kallas för dämpare, är det bränsletrycksregulatorn?
Nr 2 på bilden:
V70N 2.5T -05
XC70 2.4T - 01
XC70 2.4T - 01