Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pigge
#784935
Bil V70 -00 GLT

Har haft lite problem en tid med att den bluddrar och går ojämt ett tag efter att man startar den som den nästan blivit sur, dock bara ibland. Det händer oftast när bilen stått ett tag och några enstaka gånger har den varit rätt svårstartad. Den har hoppat igång efter ett tags nötande. Då bluddrar den dock inte så jag vet inte om det hänger ihop på nåt vis?!

Jag får inte ut några felkoder och ett tag trodde jag toppen blivit risig så den tog in vatten men verkstan har provtryckt den tidigare i år efter att kylarslangen lossnade och allt vatten rann ut och den ska vara ok. Det syns inga spår efter vatten i oljan heller så det borde inte vara nåt fel där.

Luddiga symtom men jag kan inte beskriva det bättre.
av pigge
#785877
En fundering till.

Jag har märkt att det elektroniska spjällhuset verkar vara lite sisådär eftersom ibland när man frikopplar eller stannar i en korsning så kan tomgången dippa. Kan spjällhuset ställa till så bilen går orent när man startar upp den eller?
Användarvisningsbild
av Nexus
#785917
klart det kan påverka. Hur långt har bilen rullat? är spjället bytt någon gång? Du kan ju börja med rengöra det och se om det blir bättre
av pigge
#786097
Bilen har gått ganska precis 16 000 mil nu.

Spjället är inte bytt under den tid jag ägt bilen i alla fall (sen 2008). Jag har för mig att det ska sitta nån gul färgklutt på spjället om det är bytt och det finns nån slags färg på det som sitter i nu men det är svårt att avgöra om det är bleknad gul eller nån slags vit färgklutt så jag kan inte säga säkert om det är bytt eller inte.

Vakuumslangar var ju en bra tanke. Kanske ska spreja lite startgas runt dem och se om det händer nåt med varvtalet.

Det är ju iofs inte bytt tändkablar på bilen heller så det kanske kan vara nåt sånt som spökar med. Den har ju ingen fördelardosa så det är ju ingen rotor eller brytare som kan krångla.
Användarvisningsbild
av Nexus
#786150
enligt bilia som bytte mitt spjäll så är det vanligt runt 16000 mil att de ger upp. men behöver ju inte vara det felet kan var en tändspole som spökar fast då borde den missa på motorgången
av pigge
#786748
Det är bara precis när man startar den som den kan gå orent och det är långt ifrån alltid den går dåligt. Oftast går den helt rent på direkten men som sagt rätt som det är kan den få för sig att bluddra mer eller mindre. Och 2 gånger i år har jag vridit på nyckeln och startmotorn har fått snurra på ett bra tag innan den hoppar igång. Efter att den kommit igång då så är det inga problem, den går fint då.

Ska det kunna vara spjället som är boven!?

Jag skrev det där med kylarvätskan eftersom det försvinner en mindre mängd lite då och då. Inte så att man får fylla ofta men innan sommaren och så nu i höst en gång har jag fått fylla på lite i expansionskärlet. Jag misstänker dock att det är ett yttre läckage eftersom man kan se att det droppat när bilen stått parkerad ett tag. Om det nu inte bara är kondensvatten från AC:n..... Det är ju alltid så många om....... :-(

Bilen ska in på verkstan om nån vecka och de ska få provtrycka och kolla kylsystemet ordentligt och då får de väl kolla spjället också om det är nåt helsike där.
av magnus.
#786753
Har exakt samma problem på min v70 -00.
Volvo bytte nyligen spjällhuset för den la av vid rödljus och korsningar,
Nu går den rent, men bluddrar och hostar fortfarande vid start, för att sen gå hur bra somhelst.
Precis som för frågeställaren bluddrar den mer desto längre den stått.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]