Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BOFH
#784651
Jag har en C70 från 2002 som rullat 9000 mil.
Det låter något helt otroligt mycket i kupén när man kör bilen, tilltagande med hastighet. Börjar någonstans runt 40-50 km/h. Ljudet är väldigt dovt, påminner nästan om ett trasigt avgassystem. Om jag kopplar ur under färd gör det ingen som helst skillnad. Stänger jag av motorn helt och rullar (ja jag vet att det är dumt) så försvinner inte ljudet heller. Detta får mig att tro att det inte har med motorn att göra i alla fall.

Under sommaren stod bilen mycket i uppförslut med handbromsen i. En dag sa det KLONK och jag misstänker att beläggen lossnade då. Handbromsen slutade fungera helt. Detta har jag åtgärdat på verkstad idag. Jag tror inte detta har något alls med ovan problem att göra, men jag nämner det ifall det kan finnas ett samband.

Med tanke på bilens låga milantal så undrar jag vad det skulle kunna vara. Jag inbillar mig att det inte är normalt att hjullager slits ut på 9000 mil?
Övriga idéer;
Däck? (nya förra säsongen, lät inget förra året)
Diffen?
Drivknutar?

Så jag ställer fråga till er; Vad är troligast felorsak och hur är bästa sättet att felsöka det?
Användarvisningsbild
av taxi
#784914
Jag har råkat ut för endast två lagerhaverier, inget av dom orsakade glapp, endast oljud. Ljudet låter som det beskrivs ovan, så jag tror också på lager.
Användarvisningsbild
av BOFH
#786076
Tack snälla för alla svaren.
Jag har nu upptäckt att jag har ett tydligt missljud när jag svänger höger också. (hörs tydligast genom höger vindruta). Höger framhjul har ett litet litet glapp.
På senaste besiktningen sa de att jag hade ett glapp på höger inre styrled (som inte behövde åtgärdas), så det kan vara det glappet jag känner.
Kan kanske känna en liten vibration på fjädern, men jag tycker inte det är skillnad mot de andra hjulen.

Andra saker jag upptäckt när jag hissade bilen;
Båda bakhjulen gnisslar när man snurrar dem, men de snurrar lätt. Låter som typiskt rost när bilen stått länge. Vilket den har.
Vänster framhjul är trögt som attan. Men då står höger framhjul i marken när jag testar, så det kanske är pga diffen som det är så?

Motorlampan tändes för några dagar[…]

Bältesvarnare

Är väl bara att jorda kabeln som g&ari[…]

Startproblem varm motor S70

Jag är ingen expert alls men jag har för[…]

Försvinner "partikelfilter felaktig sig[…]