Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Offer
#782002
Tjenare.

gjorde en tråd tidigare men den verkar inte finnas kvar nu av nån anledning. iaf, så har jag problem med att få kallt i bilen. ac:n funkar inte men även om det är svalare ute så blåser det inte kallt alls i kupén. har tidigare haft bilar utan ac så vet hur det ska vara. någon som vet vad man kan göra åt problemet?
av Malish
#782024
har du gas kvar i systemet?
det är en bra start.
vanliga ställen det läcker på är ju tätningar, men du kommer alltid ha lite naturligt läckage på kompressorn osv så är inte systemet påfyllt nån gång kan det ha läckt ut så mycket att kompressorn inte går igång, och då kyler det inte heller.

Annars kan det som sagt läcka vid rörkopplingar och ventilerna på AC rören (där man fyller på) om nålen inte stänger helt.

jag skulle börja med att lämmna in bilen och göra en tömmning och vacumtest eller läcktest av systemet följt av en påfyllning om det ärr tätt.
bara kolla upp var de gör det billigast.

det viktigaste är vacum testet/läcktestet.
är inte systemet tätt är det helt meningslöst att fylla på innan man fixat läckan.
av Offer
#782045
Malish skrev:har du gas kvar i systemet?
det är en bra start.
vanliga ställen det läcker på är ju tätningar, men du kommer alltid ha lite naturligt läckage på kompressorn osv så är inte systemet påfyllt nån gång kan det ha läckt ut så mycket att kompressorn inte går igång, och då kyler det inte heller.

Annars kan det som sagt läcka vid rörkopplingar och ventilerna på AC rören (där man fyller på) om nålen inte stänger helt.

jag skulle börja med att lämmna in bilen och göra en tömmning och vacumtest eller läcktest av systemet följt av en påfyllning om det ärr tätt.
bara kolla upp var de gör det billigast.

det viktigaste är vacum testet/läcktestet.
är inte systemet tätt är det helt meningslöst att fylla på innan man fixat läckan.
tack för tipset men du får nog läsa första inlägget igen. ac:n är med största sannolikhet tom. men det kommer knappt ingen kalluft in i bilen alls. även om det är svalare ute.
nexus skrev:vad måste man riva för att kolla det enklast?
Användarvisningsbild
av Nexus
#782048
Har för mig det räcker lossa panelen under ratten samt under handskfacket och vika mattat åt sidan för se motorerna.
av Offer
#782058
Nexus skrev:Har för mig det räcker lossa panelen under ratten samt under handskfacket och vika mattat åt sidan för se motorerna.

okey då ska jag försöka ta en titt
Användarvisningsbild
av taxi
#782072
...fast utan fungerande ac så tar det väldigt lång tid innan man får i bästa fall några grader över utetemperaturen in i kupén.

Edit: det jag ville säga var att en bil med trasig AC aldrig kan fungera lika bra som en bil helt utan AC.

Skaffade en uppsättning Rimgard, inte på[…]

Kransen får synas i mitten av hålet, m[…]

Det er nok litt subjektivt også. I min V60 e[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han[…]