Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#781845
Hej!

Jag har ett problem med min S70. Det är en 2,4Liters med 140Hk samt årsmodellen är 00. Mitt problem är följande:

När jag startar bilen så går den i regel normalt några minuter tills ETS lampan börjar lysa, ibland börjar även EMS lampan (om den heter så, en orange lampa med en motor på) lysa. När detta händer börjar bilen bli ryckig i gången, släpper man på gasen så känns det nästan som man bromsar hastigt och gasar man så hackar han till med ett ryck ibland. Tomgången börjar även svaja och brukar hoppa mellan 800-1200 varv. När man kört en stund med detta så kan även bilen låsa sig vid ca 2000 varv som max, kan alltså inte gasa högre än så. När detta händer brukar jag stanna bilen och gå ut och skruva loss pluspoolen på batteriet och nolla allting. Då går han normalt igen en stund tills samma fel inträffar. ibland uppstår detta fel efter några minuter och ibland tar det timmar eller dagar.

Jag har haft bilen inne hos en mekaniker för några veckor sedan som tog isär gasspjället och gjorde rent det. Han sa att det såg fint ut och att det bara va lite sot där. Bilen gick normalt några dagar efter det men felet återkom igen. Han gjorde även en felsökning och fick upp en felkod, men han sa att den felkoden kunde vara typ ''1000'' olika fel.

Så vad kan felet vara? är det gasspjället eller kanske behöver jag bara uppdatera mjukvaran i bilen? Har hört att även en uppdatering av mjukvaran kan lösa sådana här problem.

Tips på bra verkstäder i närheten av uddevalla som kan felsöka, eventuellt uppdatera mjukvara och har bra priser? Hörde med volvo men dom skulle ha 1500kr i felsökning...Samt att jag läst att nytt gaspjäll+byte på volvo går på 7-8000 kr.

Bilen är förövrigt nyservad och har gått ca 31000 mil.

Tack på förhand! //alfonsolucas
#781846
Låter helt klart som spjället gett upp. Hade exakt samma symtom på min. Gjorde en uppdatering mjukvara fungera några dagar sen samma visa igen då återstod byte av spjäll. Är inte spjället bytt på 31000 mil är det bara grattulera :-)-)
#781850
Nexus skrev:Låter helt klart som spjället gett upp. Hade exakt samma symtom på min. Gjorde en uppdatering mjukvara fungera några dagar sen samma visa igen då återstod byte av spjäll. Är inte spjället bytt på 31000 mil är det bara grattulera :-)-)
Tack för svaret! :) Verkar som det är gasspjället då. Vet faktiskt inte om spjället är bytt sedan tidigare, väldigt dåligt uppdaterad servicebook från tidigare ägare, men ska kolla nogrannare imorgon å se. Men känns nästan som man kan satsa på att byta gasspjället då :) Blev väll mest osäker när mekanikern sa att det inte är fel på gasspjället ??:-/ Men som du säger så tyder ju alla symptom på det :)
av rid54
#781880
Den här felkoden, som kunde vara "1000 fel", meken sa inte vad det var för kod? Du kan ju få bättre tolkning än det, tycker jag. Att bara byta dyra komponenter är oftast lite frustrerande om det inte hjälper omedelbart och till 100%. Tar Volvo verkligen 1500 spänn för att läsa ut felkoder?
#781971
rid54 skrev:Den här felkoden, som kunde vara "1000 fel", meken sa inte vad det var för kod? Du kan ju få bättre tolkning än det, tycker jag. Att bara byta dyra komponenter är oftast lite frustrerande om det inte hjälper omedelbart och till 100%. Tar Volvo verkligen 1500 spänn för att läsa ut felkoder?
Nej tyvärr de sa han inte :/ Ja de e ju de, känns ju mindre roligt att byta spjället om problemet kvarstår. Japp volvo här i uddevalla ville ha 1500 för en felsökning.
#781972
Läsa ut felkoder och felsökning är inte samma sak.

Volvoverkstäder har ofta en fast kostnad för felsökning. I detta fallet verkar den vara 1500:- Sedan kan det ta dem 10 minuter eller 10 timmar att hitta felet och du betalar fortfararande 1500:-

Om du bara beställer utläsning av felkoder borde det vara billigare. Mycket billigare. Men sedan får du leta reda på det verkliga felet själv.
#781979
Malmstroem skrev:Läsa ut felkoder och felsökning är inte samma sak.

Volvoverkstäder har ofta en fast kostnad för felsökning. I detta fallet verkar den vara 1500:- Sedan kan det ta dem 10 minuter eller 10 timmar att hitta felet och du betalar fortfararande 1500:-

Om du bara beställer utläsning av felkoder borde det vara billigare. Mycket billigare. Men sedan får du leta reda på det verkliga felet själv.
Tänkte nästan att de kunde va så :) då har jag lite mer förståelse för prisskillnaden iallafall.
#782000
tTor jag betala ca 800 för mjukvara + kontroll felkoder första ggn.
Sen tvivlar jag på meken "plocka isär" spjället. Bara torka ur kanalen där spjällskivan säger inget om spjällets skick
Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]

Enda man behöver vara försiktig med &aum[…]