- sön 25 aug 2013, 20:27
#781765
Det finns flera och långa trådar om detta. Det finns ingen gällande färgkod för dom olika glykolerna!
Blanda inte etylenglykol, den (förhållandevis) billigare men giftigare, med propylenglykol, den dyrare men harmlösare. Det kan bildas slamproppar i kylsystemet då.
Har du en sort, t.ex etylenglykol så fortsätt med den. Bry dig inte om färgen utan läs på förpackningen. Vet du inte vad som är i kylaren i nuläget så spola ur allt och fyll på nytt. Håll dig till den sorten i fortsättningen och skriv upp vilken sort det är för framtida behov.
Ett tillägg och förtydligande: Glykoltillverkarna och biltillverkarna förordar att man byter kylarvätska efter två år. Det är inte många bilägare som bryr sig om detta, men läser man instruktionerna så framgår det.
Det nämns ofta "Long Life glykol". Då skall man veta att det är inte glykolen som blir för gammal. Den kan fungera som avsett i många år. Det är i stället korrosionsskyddet, en form av silikat, som "tar slut" efter ett par år. Googla på silikat så kanske man hittar mer exakt vad det är? Det är möjligt att så kallad Long Life glykol innehåller någon "extra seg" eller åldersbeständig silikat, men glykolen är som all annan glykol.