Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
#787577
Eftersom det är en turbo (dvs. nån som förstår sig på tillvalsutrustning) så är det väl med 99% säkerhet ECC på bilen.

Om kupétempgivaren (plastgrill vid förarens högra knä) slutar funka så vet inte ECCn vad den ska göra. Min gamla -98 började plötsligt leka kylskåp. Köpte lite luft på burk och blåste ur tempsensorn så blev det bra igen.
av Reprod
#788775
Jag blåste ur med luft som du sa (och bytte säkring vilket kanske borde ha varit första steget?) och nu funkar det! Åtminstone ibland och i vissa lägen - jag har inte riktigt förstått det än - men provturen var mycket lovande. Tack!
av Reprod
#817120
Uppdatering: nya läckage!
Den har gått fint under hösten, inga problem alls. Har kört 30 mil/vecka sedan september utan några problem. Startar direkt, går jämnt och fint. Men så märkte jag härförleden att den börjat dricka olja och kylarvätska. Inte så att larmet går eller lampor tänds, men påtagligt. Samma dag som jag fick tid på verkstan var den svårarbetad och gick ojämnt några hundra meter, sen inga symtom. På verkstan konstateras att den läcker olja + kylarvätska men de kan inte riktigt säga var. Oljekladdet ser de ju men jag minns inte riktigt var det var. De provtryckte kylarn och konstaterade läckage men inte säkert var. Eftersom kompressionstest visade dåligt tryck i motorn ville de inte gå vidare med motivationen att det skulle kosta mer än det var värt. Också när de körde tyckte de att det var "dåligt tryck" i den. De gissar på slitna, ja vad hette det nu, ventiler? Läckande/slitna packningar? Tändstiften var slitna men de putsade av dem. Dessutom var övre motorfästet slitet och "höll på att glappa ur". På fråga tycker de nog att den verkar mer sliten än 19000 mil, och skulle kunna tänka sig att man tidigare fixat mätaren. Ingen rost dock.
Vad ska jag göra nu? Den är besiktigad till siste mars. Den har startat och gått bra de senaste dagarna.
1 Kommer den gå genom besiktningen tror ni?
2 Ska jag lägga pengar på reparation, och i så fall vad ska prioriteras?
3 Kan jag göra nåt själv som inte kräver specialverktyg och specialistkunskap, men med hjälp handbok och googling?
4 Ska jag försöka sälja den i befintligt skick innan besiktning, eller efter med risk för att den då får körförbud? Hur påverkar ovan nämnda problem värdet, köper nån ett sådant vrak eller ska jag vara glad om nån hämtar skrotet?
Tack för hjälpen! Björn
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#817157
Låter som en dålig verkstad... Det är inte svårt att ta reda på vart ett läckage är.
Tvätta rent motorn från all olja, ut och kör lite, kika vart det kommit fram olja någon stans.
Kylarläckage bör synas hur tydligt som helst när man provtrycker, iaf om det är så pass stort läckage som du beskriver.
Oljereturen från turbon är ingen ovanlighet att dom läcker... Det gör min med... :roll: måste ta tag i det där...
Gavlarna på kylaren är erkännt riktigt dåliga och är i regel det första stället det börjar läcka på.

Sen finns det såklart massor av andra ställen det kan läcka både olja och kylarvätska, men det är ju liksom det verkstaden skulle ha tagit reda på...

Kan du utveckla vad dom menade med "dåligt tryck i den"?
Min första tanke är en slutkörd turbo. Om turbon är riktigt dålig på en turbo-bil blir den slö så inutah-e... Då får man se upp så man inte blir omkörd av cyklister :wink:
#817810
Är lagren i turbon slut dricker den olja och svartryker samt luktar gammal Öststatslångtradare emellanåt. Min turbo var glapp så inih.te och köpa nya lager för att renovera den själv gick inte så jag rev den och svarvade nya lager med rätt överdimension och nu visslar turbon så glatt igen och svartryker inte ett skit längre. :D
av Reprod
#827923
Har inte hunnit att göra nånting åt vraket, utan tutar och kör så gott det går och håller tummarna. Så fasligt mycket olja och kylarvätska dricker den inte, har iofs kört försiktigare. Riktigt vad de menade med "dåligt tryck" vet jag inte, jag tycker att den verkar funka. Kör försiktigare som sagt men det går att axa när det behövs. Cyklisterna har ingen chans.
Noterar problem som jag tror har med motortempgivaren att göra, samma sak som tidigare: den bluddrar och rycker lite när man startar men sen går den fint, och fläkten går ett par minuter efter att jag stängt av motorn (och det är allt eller inget på värmen i kupén). OM det är motortempgivaren - varför har den gått sönder igen?
Till och med jag ser att övre motorfästet håller på att "krypa ur", men är det värt att åtgärda det innan nåt händer med tanke på bilens allmänna kondition?
Och så undrar jag över besiktningen: kommer de att märka och anmärka på dessa läckage och fäste, och vad innebär en sådan anmärkning? Körförbud eller krav på åtgärd? Ska jag skjuta på besiktningen så länge som möjligt?

Men vad är problemet om du får nya l&ar[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6[…]

Den eviga däcksfrågan

jag testade 235/60R18 idag, tar ej i någonst[…]

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]