Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Reprod
#781656
Har nyss fått (ja, inte betalt en spänn) en V70 -97, turbomodell, kombi. 18000 mil, ingen rost. Privatimporterad från Tyskland med trafik i sverige from nov 2012. Ingen dokumentation från tidigare vad jag vet, men besiktigad till april 2014. Enligt min bror som köpte den av privatimportören går den bra, startar alltid osv, men värmepaketet läcker.
Jag har nu åkt på ett stort oljeläckage - packboxen enl verkstan. Möjligen att det sipprat ett tag och när jag körde motorväg så steg trycket och den la av. Jag noterade en oljig bakruta, och verkstan noterade svarta avgaser. Verkstan ska kolla på skicket i övrigt innan jag bestämmer mig för hur jag ska göra. Att reparera packbox och byta kopplingen (kopplingen funkar nu men ifall det skulle bli problem) kostar 10000 + delar.
1 Hur hänger bakrutan och avgaserna ihop med packboxen, eller är det två problem, tex otäta kolvringar?
2 Är det värt att reparera packboxen - med byte av värmepaketet blir det lätt 15000 totalt? Förutsett att inget ytterligare som behöver åtgärdas?
3 Ska jag låta kopplingen vara och hoppas att det funkar, och om den lägger av skrota bilen?
4 För att bedöma om det är värt att lägga ned pengarna på rep spelar milen in, men kan man lite på milantalet? Har hört att Tysklandssålda bilar ofta är hårt körda och att milen är mixtrade med. Kan man kontrollera det på nåt vis?

Tack för hjälpen!
av hubbe86
#781671
Miltal:
Det finns inte så många tyska Volvo i sverig så att de skulle vara överrepressenterade i miltalsfiffel är fel. Det är så att VÄLDIGT många svensson-ägda svensksålda V70 är skruvade. Det sker väldigt ofta de första åren, i Sverige,. Det finns flera verkstäder som gör det helt öppet.

De flesta jag vet som skruvar sina bilar gör det varje år de äger dem för att behålla värdet och slippa dyrare försäkringar och leasingavgifter. Man kan även på ett smidigt sätt "koppla ur" mätaren på v70 och ha det så i perioder mellan bes.

De bilar som gått som leasing/företagsbilar köps ofta av bilhandlare som direkt skruvar, detta sker mellan besiktningar, och företaget har kört långt med bilen det året, så det går inte att spåra. Ett företag som skruvar i GBG har JÄMT Volvo V70 på parkeringen "skruvade och klara" för ägarna att hämta tillbaka.

Kort och gott: Var inte mer misstänksam mot en importerad.
av rid54
#781747
"Packboxen" måste väl vara bakre vevaxeltätningen och om inte något revolutionerande hänt med motorkonstruktionen så måste lådan tas bort för att man ska kunna byta den. Att INTE byta kopplingen då känns lite avigt, tillägget kan väl inte vara så stort, för det är ju mest jobbet som kostar (och det måste göras ändå, liksom). Att bakrutan oljar igen låter som en följd av att motorn spiller olja när du kör, så det är nog inte ett separat fel. Att bilen svartryker känns som en annan sak, det är oftast bränsleöverskott och torde inte ha med packboxen att göra. Du kan väl kanske be att få motorns kondition bedömd innan du låter nån fixa den? Ta kompressionsprov, läsa felkoder, granska tändstiften etc...
av Tommty
#781757
att den svartryker har ingenting med packboxen att göra. Så där har du nåt annat fel. gammal olja i förbränningen eller nåt. Så kompressionstest bör kollas.

Att inte byta koppling i samband med packboxen är dumt i mina ögon då arbetet står för 90% av kostnaden (packboxen kostar typ 200:-) Så när verkstaden har nere allt kan du likaväl slänga till 2000:- och få dig försäkrat att kopplingen håller par år.

Värmepaketet byter du själv om du är händig, finns att köpa internationellt för drygt 600:-, svenska brukar ligga minst dubbla priset. så om du ska få verkstaden att göra allt kommer du nog absolut att hamna på 15000. Men då återstår även ditt andra problem med att bilen svartryker.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#781873
Att mätaren skulle vara "skruvad" (vilket är omöjligt på en digital mätare, då det inte finns något att skruva på) låter lite långsökt.
Att koppla ur milräknaren är heller inget man bara gör, utan att förlora majoriteten av resten av alla mätare, framförallt hastighetsmätaren, då datorn räknar utifrån samma signaler.

På 850, och äldre bilar, som har mekanisk milräknare är det en helt annat historia dock. Där kan man enkelt skruva tillbaka mätaren, eller koppla ur den.

Det som är mer troligt i så fall, är att instrumenthuset har blivit utbytt mot ett som gått mindre. DET(!) är därimot inte ovanligt, och bra mycket billigare och enklare än att försöka fiffla med det huset som sitter i.


Men nog om det.
Har du intresset och viljan att meka själv så låter det som du har fått tag i ett bra objekt. Om karrosen är helt rostfri så är ju bara det värt mödan att fixa det mekaniska. Sen hur långt bilen egentligen gått spelar ju mindre roll - allt sådant som slits går att byta ut relativt billigt, i värsta fall en utbytesmotor, som kostar kanske 4-5000 privat (mycket mer på skrot så klart).

Karossen och underredet är väl det som mest avskräcker mig ifrån en bil. Det finns typ inget värre än att laga kaross, det är dyrt och omständigt om man inte känner rätt folk.

Iaf resonerar jag så. Men jag tar gärna emot bilen för samma pris du gav, om du inte vill ha den :wink: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :wink:

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]