- sön 25 aug 2013, 10:13
#781656
Har nyss fått (ja, inte betalt en spänn) en V70 -97, turbomodell, kombi. 18000 mil, ingen rost. Privatimporterad från Tyskland med trafik i sverige from nov 2012. Ingen dokumentation från tidigare vad jag vet, men besiktigad till april 2014. Enligt min bror som köpte den av privatimportören går den bra, startar alltid osv, men värmepaketet läcker.
Jag har nu åkt på ett stort oljeläckage - packboxen enl verkstan. Möjligen att det sipprat ett tag och när jag körde motorväg så steg trycket och den la av. Jag noterade en oljig bakruta, och verkstan noterade svarta avgaser. Verkstan ska kolla på skicket i övrigt innan jag bestämmer mig för hur jag ska göra. Att reparera packbox och byta kopplingen (kopplingen funkar nu men ifall det skulle bli problem) kostar 10000 + delar.
1 Hur hänger bakrutan och avgaserna ihop med packboxen, eller är det två problem, tex otäta kolvringar?
2 Är det värt att reparera packboxen - med byte av värmepaketet blir det lätt 15000 totalt? Förutsett att inget ytterligare som behöver åtgärdas?
3 Ska jag låta kopplingen vara och hoppas att det funkar, och om den lägger av skrota bilen?
4 För att bedöma om det är värt att lägga ned pengarna på rep spelar milen in, men kan man lite på milantalet? Har hört att Tysklandssålda bilar ofta är hårt körda och att milen är mixtrade med. Kan man kontrollera det på nåt vis?
Tack för hjälpen!
Jag har nu åkt på ett stort oljeläckage - packboxen enl verkstan. Möjligen att det sipprat ett tag och när jag körde motorväg så steg trycket och den la av. Jag noterade en oljig bakruta, och verkstan noterade svarta avgaser. Verkstan ska kolla på skicket i övrigt innan jag bestämmer mig för hur jag ska göra. Att reparera packbox och byta kopplingen (kopplingen funkar nu men ifall det skulle bli problem) kostar 10000 + delar.
1 Hur hänger bakrutan och avgaserna ihop med packboxen, eller är det två problem, tex otäta kolvringar?
2 Är det värt att reparera packboxen - med byte av värmepaketet blir det lätt 15000 totalt? Förutsett att inget ytterligare som behöver åtgärdas?
3 Ska jag låta kopplingen vara och hoppas att det funkar, och om den lägger av skrota bilen?
4 För att bedöma om det är värt att lägga ned pengarna på rep spelar milen in, men kan man lite på milantalet? Har hört att Tysklandssålda bilar ofta är hårt körda och att milen är mixtrade med. Kan man kontrollera det på nåt vis?
Tack för hjälpen!