Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikk
#780691
hej alla volvoägare.jag har haft ett 10-tal olika volvomodeller genom åren,har nu en s70-00.men har aldrig bytt bromsvätska på någon.då har jag ändå kört 5 år 15000 mil med min s70.så frågan är hur viktigt är det egentligen :!:
av rid54
#780701
Vätskan är hygroskopisk (tar åt sig vatten från omgivningen) om man inte gjort något rejält framsteg nyligen. Detta gör att den får lägre kokpunkt vartefter tiden går och vid hård belastning på bromsarna kan ångblåsor uppstå (inte bra = bromsbortfall). Dessutom kommer fukten i vätskan att bidra till att hjulcylindrar och huvudcylinder korroderar invärtes, fortare ju mer fukt. Byte ger ingen omedelbar förbättring men är värt en del för senare ägare och värdefullt om man kör med släp i alperna, typ. Jag rekommenderar att byta efter några år.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
#780871
Vet att dom som kör banträff på mantorp råds ha bytt bromsvätska samma säsong när dom ska köra. Belägg o bromsolja får jobba hårt på den banan. Sen är det väll mysigare med en fast och fin broms? :)

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen