Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Carlhkh
#780282
Hej
Söker råd och tips. Har en 850 GLT -97 som svartryker och drar mycket bensin. Tidigare lös lambdalampan och felkoderna indikerade bakre knacksenor. Bilen spikade även något.
Sen tidigare är bägge lambdasonder bytta av tidigare ägare, nu är även knacksensorerna bytta (spikningarna är borta).
Men som sagt, bilen drar mycket bensin, och den svartrycker, känns även på doften.
Har sprayat startgas för att se om det finns något läckage, men inget läckage hittades. Vad hade ni gjort i mina kläder, är det luftmassemätaren? När jag kopplar bort luftmassamätaren under tomgång ändras inte gången på bilen, dock så tänds lamdalampan och när jag kopplar in kontakten igen dör bilen.

Kan det vara fel på en tempgivare, luftmassamätaren eller fel på de nya lambdasonderna?

Tacksam för all form av förslag.

/Carl
av *pettson*
#780288
Snabbkoll, du VET att luftfiltret mår bra? Om inte låt kontrollera det.

Låt någon dels läsa ur om där finns felkoder trots att du inte ser dom. Alla koder tänder inte motorlampan.
Sen om där inte finns nåt speciellt så låt någon titta på bilen i realtid i datan. Det är enkelt att se om allt fungerar som tänkt eller om något ger felvärde.
Helt klart är ju något fel. Fortsätter man köra med det så finns varken lambdasonder eller katalysator kvar inom ganska kort tid.
av Carlhkh
#780398
*pettson* skrev:Snabbkoll, du VET att luftfiltret mår bra? Om inte låt kontrollera det.

Låt någon dels läsa ur om där finns felkoder trots att du inte ser dom. Alla koder tänder inte motorlampan.
Sen om där inte finns nåt speciellt så låt någon titta på bilen i realtid i datan. Det är enkelt att se om allt fungerar som tänkt eller om något ger felvärde.
Helt klart är ju något fel. Fortsätter man köra med det så finns varken lambdasonder eller katalysator kvar inom ganska kort tid.
Tack så mycket för svaret! Nu fick jag lite mer att gå på. Jag har nu beställt ett nytt luftfilter så jag kan vara helt säker på att iallafall det mår bra. Sedan får jag ta och kolla igenom felkoder och titta på bilen i realtid och se om jag hittar något fel där.

Tack!
/Carl

Det är inte så att det räcker med[…]

Vilken motor är det frågan om, bensin e[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Står på oken, men då får d[…]

Däckbuller 19"

Ska de levereras med acusticmärkning? Hu[…]