- mån 19 aug 2013, 20:34
#780282
Hej
Söker råd och tips. Har en 850 GLT -97 som svartryker och drar mycket bensin. Tidigare lös lambdalampan och felkoderna indikerade bakre knacksenor. Bilen spikade även något.
Sen tidigare är bägge lambdasonder bytta av tidigare ägare, nu är även knacksensorerna bytta (spikningarna är borta).
Men som sagt, bilen drar mycket bensin, och den svartrycker, känns även på doften.
Har sprayat startgas för att se om det finns något läckage, men inget läckage hittades. Vad hade ni gjort i mina kläder, är det luftmassemätaren? När jag kopplar bort luftmassamätaren under tomgång ändras inte gången på bilen, dock så tänds lamdalampan och när jag kopplar in kontakten igen dör bilen.
Kan det vara fel på en tempgivare, luftmassamätaren eller fel på de nya lambdasonderna?
Tacksam för all form av förslag.
/Carl
Söker råd och tips. Har en 850 GLT -97 som svartryker och drar mycket bensin. Tidigare lös lambdalampan och felkoderna indikerade bakre knacksenor. Bilen spikade även något.
Sen tidigare är bägge lambdasonder bytta av tidigare ägare, nu är även knacksensorerna bytta (spikningarna är borta).
Men som sagt, bilen drar mycket bensin, och den svartrycker, känns även på doften.
Har sprayat startgas för att se om det finns något läckage, men inget läckage hittades. Vad hade ni gjort i mina kläder, är det luftmassemätaren? När jag kopplar bort luftmassamätaren under tomgång ändras inte gången på bilen, dock så tänds lamdalampan och när jag kopplar in kontakten igen dör bilen.
Kan det vara fel på en tempgivare, luftmassamätaren eller fel på de nya lambdasonderna?
Tacksam för all form av förslag.
/Carl