Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#779931
Hej

Mina svärföräldrar har problem med sin Volvo V70 GLT 1998. ABS och Tracks lamporna lyser.
Läste av felkoderna och det blev då meddelande på givaren höger fram samt fel i hastighet.
Då dammasken till drivknuten hade gått sönder så var första försöket att först tvätta rent kuggkransen då vi såg att den var fylld med fett å smuts. Hjälpte inte.
Märkte att kransen var lite skadad så vi bytte kransen och nu försvann iaf felkoden för hastigheten men felkoden för givaren kvarstår.

Givarens höljde glappade i höljde osv så vi bytte den också men felkoden på givaren höger fram ligger kvar. Det går inte ens att ta bort den. Den återkommer direkt efter man tagit bort den. Behöver inte ens starta bilen för att felkoden skall komma tillbaks.

Någon som har lite tips på hur vi kan felsöka problemet vidare?


Tacksam för svar.
Senast redigerad av 1 timebandit, redigerad totalt 0 gånger.
#779941
ABS boxen brukar vara felet i många fall, är några lödningar som släpper i den.
om jag inte minns galet så brukar den visa just höger fram då.
finns massor med trådar om det, sök bara på ABS box eller ABS styrenhet så borde du hitta :)

Det går att löda om själv om man är lite mer än normalhändig, i annat fall går det köpa renoverade boxar.
#779944
Malish skrev:ABS boxen brukar vara felet i många fall, är några lödningar som släpper i den.
om jag inte minns galet så brukar den visa just höger fram då.
finns massor med trådar om det, sök bara på ABS box eller ABS styrenhet så borde du hitta :)

Det går att löda om själv om man är lite mer än normalhändig, i annat fall går det köpa renoverade boxar.

Tack för svar.

Känns inte troligt då boxen är utbytt till en renoverad för 3år sedan fast visst kan man ha otur flera gånger :/
Frågan är hur man kan konstatera att det är den som felar eller inte utan att ha en annan att prova med?

Var det inte höger bak som boxen oftast klagade på?
#779991
Man kan ju mäta stiften som sitter i kontakten på styrenheten och kolla om givaren mår som den ska.

Här finns instruktioner för 850, tror det är samma på äldre V70.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... sk=t&sd=a&

Annars kolla här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=41652
#780015
Har själv haft liknande problem ett tag, fick återkommande felkoder 3-1-2 & 3-2-2.
Givaren var ok, kransen var av på två ställen så den byttes ut men felkoderna kom tillbaks efter ett tag.
Felkoderna kunde komma lite hur som, och jag började misstänka ett glapp i kablaget.
Efter att ha bytt ut kablaget så kom inte felkoderna tillbaks och allt fungerar igen som det ska.
Tog kablage från en reservdelsbil jag har ståendes, skarvade vid torpedväggen och la till lite extra längd för jag tyckte det var för sträckt ute vid hjulet.
#780038
Väldigt tacksam för svar.

Så länge jag vet hur vi kan mäta så får vi göra det. Givaren bör ju vara OK då även denna byttes, dock utan resultat.
Får försöka mäta oss fram till felet. Då problemet faktiskt är konstant så bör det således vara avbrott eller kortslutning eller dyligt.

Vi har också funderat på kablaget fram till givaren, detta fick bytas på deras äldre 850 en gång i tiden också. Finns denna kabel att köpa som reservdel tro?
Vart går kablarna rent fysiskt, finns det något mer kontaktstycke eller måste man kapa och skarva?
#780218
Pratade med ägaren igen angående ev. fel på kabeln. Givaren är köpt på Biltema och skall passa från 97-03 eller nått sådant. Stämmer verkligen detta? Skall försöka kolla upp om det verkligen är rätt givare. Kan ju vara fel givare också? Värt att kolla innan man byter kabel :)

Tyvärr fungerar inte bilderna längre på hur man mäter i kontaktstycket :/
Någon som lyckas fixa en annan bild med beskrivning så man vet hur man skall mäta? :)
#781492
Problemet är löst. Hittade en väldigt bra bild här på forumet idag om märkning vilka stift som är vilka. Mätte upp att det var avbrott i kabeln så vi började kolla kablarna. Ena kabeln var avskavd vid fjäderbenet. Detta är nu åtgärdat och både den nya och gamla givaren är OK :)

Tur att det inte var värre än så. Synd att man inte felsöker på rätt sätt från början och kunnat spara 300:- på givaren men det är inte min bil och inte mina pengar ändå :)

Tack alla för era svar å synpunkter!

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]