Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#780214
Mja, våra bilar, med ev. undantag 99-00, går inte direkt läsa av i realtid förutom på volvo. Det krävs special utrustning som kostar flis och lite till - inget som vanliga verkstäder brukar investera i.

Men det finns gott om andra alternativ. Det vanligaste är ju en mätare (i samma stuk som turbomätare osv). Dom fungerar ju som så att man monterar en extra tempgivare på utloppet (för att se motorns temp.) eller på inloppet (för att se hur effektiv kylaren är), som mätaren sedan läser av.
Att hitta något liknande för dator bör inte vara så jätte omständigt.
av Tommty
#780220
funkar faktiskt att läsa av motortemp i realtid på min 97 850. en av väldigt få funktioner som verkar finnas på elm327 bluetooth.
Användarvisningsbild
av taxi
#780321
Det är en liten verkstad ägd av två bröder som berättade för mig hur varmt mitt kylvatten var, dom skulle kolla orsaken till min motorlampa. Känns osannolikt att dom skulle investera allt i en felkodsläsare, men å andra sidan har dom inga lyftar, bara domkrafter, så dom kanske har investerat allt i felkodsläsare..? :D
Användarvisningsbild
av Perra83
#780357
Tommty skrev:funkar faktiskt att läsa av motortemp i realtid på min 97 850. en av väldigt få funktioner som verkar finnas på elm327 bluetooth.
Exakt så mäter ja kylvattnet i min V70 -98 och ja kommer oxå över 100 grader. Termostaten är inte ens 1000mil gammal och är köpt på Volvo. Vill minnas att det är just en 92 graders. Den gamla va en 89 el 90 graders och va originalet.
Användarvisningsbild
av Danne855
#780382
Jo men att det är en 92 graders brukar betyda att den börjar öppna vid just 92 grader och är inte fullt öppen fören vid kanske 98 grader eller nått sådant så att den ligger över 100 grader ska ju inte vara något konstigt.
av rid54
#780518
Danne855 skrev:Jo men att det är en 92 graders brukar betyda att den börjar öppna vid just 92 grader och är inte fullt öppen fören vid kanske 98 grader eller nått sådant så att den ligger över 100 grader ska ju inte vara något konstigt.
Precis. Det är inte konstigt. När inte cirkulationen som sådan räcker till startar kylfläkten/-arna. Själva idén med att ha trycksatt system är att kunna hantera lite högre (100+ °C) temp i systemet.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#780520
Ja, det är just därför man aldrig ska öppna expansionslocket med varm bil, dels för att det är rätt mycket varmare när det kommer ut i det fria än i motorn, och dels för att det är trycksatt och kommer spruta rätt duktigt.

Sen är det väl aldrig bra att vrålsläppa på trycket i något som är trycksatt, systemet är ju inte riktigt byggt för den typen av påfrestning.

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]