Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av returnus
#779925
Hej!
bytte kylvattnet i dag i min v70 2.5t, och efter att jag hade vart ute å åkt en sväng så kollade jag nivån, som låg lite under max (varm) öppnade locket försiktigt och kärlet blev då helt fullt (ville rinna över) och det blev ett fasligt bubblande i rästen av systemet så jag kopplade in datorn för att kolla tempen på vattnet och det var 104 grader. Är detta normalt? mätaren i bilen står kl 3 som den ska, dock har jag för mig att ca 90 grader brukar vara normalt då vatten kokar vid 100?
av rid54
#779950
Kylsystem till bilar är sedan länge utförda för ett visst övertryck. Då kan vätskan ("vattnet") nå över 100 grader utan att koka. Om motorn körs ordentligt varm, och övertrycket sedan tas bort genom att systemet öppnas (man lossar ett lock, typ), så sker kokning direkt, dvs det bildas ångblåsor i vätskan, normalt vid de varmaste delarna i motorn. Då rinner/sprutar det kylvätska ur systemet där man öppnat det. Maxtempen är ju inte i expansionskärlet eller i kylaren, utan inne i topplockets kanaler och där sker ångbildningen när trycket försvinner. Vätskan måste då försvinna någonstans, dvs det rinner över. Tempen i systemet är pga övertrycket över 100 grader, men sjunker till c:a 100 direkt som man öppnar systemet och tillåter kokningen att börja. Det är inte en bra sak att göra.
Användarvisningsbild
av taxi
#780023
Sist jag kollade vattentempen med dator låg den på 85 grader efter en mil på motorväg, så jag tänker chansa på att nåt är fel på din bil. Om du inte körde extremt hårt innan du kollade?
av *pettson*
#780049
85 grader låter lite.
Normalt sett sitter en 92 graders termostat i. Den öppnar vid 92, fullt öppen vid 102.
Kokning i en 850 o gamla v70 sker vid 130 grader med 50/50 glykol/vatten och fungerande trycksättning i systemet.
Användarvisningsbild
av taxi
#780114
Bilen fick nog vila ca fem minuter innan uppkoppling, om det inte förklarar det så kanske termostaten inte är helt perfekt?
Och man kan i de flesta (?) felkodsprogram se realtidsvärden såsom temperaturer när man kopplar upp bilen. Ingenting jag köper själv, men många gör det förutom verkstäder.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]