Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av shorty
#779861
Hej!

Håller på och felsöker på en Volvo 850 turbo -96.

bilen går att rulla igång utan problem men startar väldigt sällan på nyckel. Får bra soppatryck men ingen gnista ut ur spolen. Bilen gick felfritt tills växellåda byttes (Manuell)

Följande är bytt eller kontrollerat

Vevaxel givare
kamaxelgivare
Tempgivare
startmotor (Ifall den drog för mycket ström/spänning)
lmm
tändstift
tändkablar
fördelare
tändspole
styrbox
kollat så motorn har kamremen rätt
bytt relä för motorstyrning
bytt spjäll läges givare
kollat jord punkter
bytt batteri
testat att köra med startkablar
ohm/isolationsmätt kabel från box till tändspole.
kopplat bort larm så det inte har något med bilen att göra.

Någon som har ide på mer felsökning ?

/Stefan
#780021
Manuell till manuell

Jag har tvångskört startmotorn med kabel via stiftet och plus.

Har provat jorda motorn med 3 st startkablar mellan motor och kaross och även motor och batteri -

Motorn går alltid runt när jag kör på tändningen. Har även följt volvos felsöknings schema för hur man kontrollerar spolens kablage från boxen.

Imorgon ska jag testa med en yterligare startmotor och även ge boxen 2 extra + kablar på sina 2 ingångar direkt via batteriet. På så sätt se om jag har spänningsfall

stefan
av *pettson*
#780056
Du lär inte lösa problemet på det sättet. Jag tror inte du förstått hur det är uppbyggt.
På +30 anslutningen sitter en kabel som tar referensspänning åt styrdonet. Om den får 10.5 volt eller under så stänger den ner styrdonet. Du kan alltså gnugga i evighet. Du lär ha lite taskig gnista och bilen blir konstigt nog aldrig sur.
Enklaste testet är att bygla halvljuset under tiden du startar.Det får flimmra till lite i det men inte mer vid starten. Lösningen är inte att byta startmotorer på rad. Dom brukar vara lika illa skötta. Öppna den du har istället, smörj samtliga lager med moS fett. Rengör och smörj växellådan i startmotorn likaså. Sen är problemet över
#780140
som jag ser det i schemat så är det bara 3 st pin som har + in i boxen . 27.26.12 är dessa pin. Jag ska följa ditt råd om att smörja startmotorn men tycker det är märkligt att en startmotor som jag tog från en bil som jag vet fungerar inte fungerar i denna bil med samma batteri som i den andra bilen.

vill minas att jag hade 11 volt på 30+ på startmotorn vid start försök.

Förklara gärna med din bygel som du tyckte jag skulle testa

/Stefan
Bruten fjäder framvagn

Ladda på utav helvete på nån far[…]

Sen får man tjöta lite på kä[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag ä[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

I stort sett är det bara skärmen du kan[…]