Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Reprod
#779116
Köpte en V70 -97. Läckande värmeelement - fet dimma på rutorna (om man kör AC:n) och våta mattor, "dricker kylarvätska". Har pratat med två verkstäder varav en Bilia och de säger samma sak - elementet, "en halvdagsarbete + material". Ca 6- 7000 + material (Bilia), alt 5-6000 + material (mindre verkstad).

Fråga: 1 Bilen har jag köpt för 13000 (bra skick i allt övrigt, 18 000 mil, ingen rost etc). Är det värt att lägga ned 8000:- på den?
2 Det känns som om allt i bilen är vått och klistrigt av gammal glykol. Hur tvättar man inredningsmattan - eller ska man byta ut den, slänga den och lägga in trasmattor etc? Vill ha en fräsch bil som inte stinker.
3 Är det nån idé att leta efter en liten verkstad (utanför stockholm?) och köpa nytt element själv, kanske beg? Är det värt det i förhållande till garanti, resande, etc? Eller acceptera Bilias högre pris "men man vet vad man får"?
Jag kan inte meka själv. Tacksam för vägledning!
av *pettson*
#779142
Värme elementet är en av dom bizarra tidsätarna i verkstadstidlistan. Helt magiskt är det 4timmar på ett byte. Vad man vill uppnå vet jag inte eftersom det är omöjligt att få mattor med mera torra på tiden ändå.
Själva bytet tar en timma för en normalhändig. Själv har jag bytt på drygt 40min inkl upptorkning inkl återfyllning. Dock inte våtdammsugning, kammning av matta med mera förstås.
Tar man så gott betalt för endast själva bytet så är det bara för att det går..
Användarvisningsbild
av Nexus
#779232
Är du normalhändig byter du värmeelementet själv.
Finns t o m video på hur du går tillväga byta :D

av Reprod
#779335
Hej och tack för svar!
Priset tror jag inte var för rengöring om de inte automatiskt antog att det behövdes. Det var inget som diskuterades. Jag såg instruktionsfilmen på youtube för byte av värmeelement och det verkar ju enkelt nog, men jag inser mina begränsningar när det kommer till bilhändighet.
Jag fick rek en annan firma som säger 2-2,5 timmars (á 1000:-/h inkl moms) jobb inkl provtryckning + material. De kan fixa den under nästa vecka. Det låter betydligt bättre eller hur?
Och sen ska jag se till att torka upp så mycket som möjligt av fukten, och våtdammsuga mattorna eller? Kan man lämna in bilen för det eller hyr man våtdammsugare för ändamålet?
Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#779360
Visst kan du lämna iväg bilen för en invändig rekond, men det kostar inte gratis det heller direkt.
Jag skulle satsa på att låna en våtdamsugare, eller t om köpa en. Då har du för framtiden också och kan hålla bilen riktigt fräsh invändigt :)
Användarvisningsbild
av Perra83
#780294
Byt själv!!!

Det som tar tid är all rengörning. Tvätta med grumme såpa. Det löser smuts väldigt bra och det luktar såpa i bilen i en vecka sedan inget alls.2007 bytte ja elementet på min V70 98 och det var lätt. Inget läckage efter bytet ja har bilen kvar.

O-ringar till elementet och glykolen köpte ja på Volvo. Elementet på BDS (ett Hella element samma som original) Det är materialet som går åt.

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]