Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Danne855
#780688
Jag testade faktiskt det där igår utan resultat men såg nu på länken du postade att jag missat att löda om ett par ställen, var bara på stiften som kommer in i från den stora kontakten, får bryta upp den igen och kika :D

Sen kan det ju va någe helt annat också, ska in å se vad det är för felkod som ligger.

Men tackar för tipsen :-)-)
Användarvisningsbild
av Danne855
#780689
Taxi: två motfrågor, vad är "returbilen" och vad ska det vara för värden när man snurrar hjulen?
av Tommty
#780741
Danne855 skrev:Taxi: två motfrågor, vad är "returbilen" och vad ska det vara för värden när man snurrar hjulen?
returbilen = bilskrot.
tror nån sa 1k ohm ungefär. Men sålänge du får värden visar ju att kretsen är hel iallafall.
Användarvisningsbild
av taxi
#780747
Ja, det är ju just det: resistansmätning visar endast om kretsen är hel. Att mäta växelspänning när du snurrar på hjulen för hand ger mer, du får då veta om givaren samarbetar med kransen också, för att ge boxen en korrekt signal.
Det var ett tag sen jag gjorde detta sist, men jag tror att jag lyckades få upp till 0,1 volt växelspänning från givarna. I vilket fall märker du om något hjul avviker betydligt från de andra.
Användarvisningsbild
av Danne855
#780845
Mysteriet fortsätter, har lött om boxen igen nu så väntar på att silikonet ska torka.

Men i väntan på det så fortsatte jag min felsökning och fick för mig att Ohm mäta givaren igen, då fick jag lite högre, typ 1500, på höger framhjul, mysko tänkte jag, hissade bilen och mätte igen, nu var det inget utslag alls så jag begrep att det var ett kabelbrott någonstan som låg och glappade.

Av med framhjul och ser en halv rulle med eltejp på givarkabeln, riva, riva ,riva och tada en tejpad gammal skada, fixade till det lite snyggare och vips 1050 Ohm.

Nu ska jag bara tillbaks med styrenheten och se om det var felet :roll:
Användarvisningsbild
av Danne855
#781239
Hittade en annan styrbox som jag satte i, testade inte min egenhändigt omlödda då jag och finelektronik inte är bästa vänner direkt, men i alla fall funkar det nu :D

Om det var boxen eller kabelbrottet som jävlats vet jag inte men kör så länge det funkar nu i alla fall.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]