Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Danne855
#778931
Har köpt mig en 855:a 96:a Turbo, underbar bil förövrigt men när jag installerade larm på den så hittade jag tracs knappen med tillhörande kabelstam gömd bakom instrumentpanelen, testade att trycka på knappen men "tracs off" lampan började inte lysa som den borde ha gjort.

Lampan funkar för den lyser när man vrider på tändningen och styrdonet för abs har tracs, testade även att byta styrdon men det gjorde inge skillnad.

Vilka mer komponenter är inblandade när det gäller tracs systemet?

Vad kan han ha gjort med den för att få det att sluta funka så han gömde knappen?

Databoxen är plomberad så jag tror inte den är chippad.

Jag har inte testat om tracs fungerar i verkligheten utan har bara märkt att knappen inte funkar.

Tacksam för tips och hjälp.
Användarvisningsbild
av Kompe
#778963
Fungerar ABS'en på bilen? 8)
Användarvisningsbild
av Danne855
#778964
Problemet är nog löst, tracs och abs lampan lyser inte om det finns oljetryck i motorn :roll:
Användarvisningsbild
av Danne855
#780523
Felet var som jag trodde:
Bild

Och då fick jag givetvis lysande abs och tracs lampor :x

Så ny styrenhet till abs:en måste fixas skulle jag tro :-(O)
Användarvisningsbild
av Danne855
#780571
Jo då men alla fyra givare funkar, mätte dom i kontaktstycket vid styrenheten, då brukar det vara själva enheten.
av Droopy
#780618
Tummen upp för en som mäter sig fram och verkligen felsöker på komponenterna och inte bara förlitar sig på felkoder.
Användarvisningsbild
av taxi
#780645
Sorglig historia det här, men berätta gärna hur dyrt det blev, och hur jobbigt det var. Om det är styrenheten så är det ju bra mycket lättare att byta den istället för att löda kabel på instrumentlampor.
Två tips: för att vara helt säker på att styrenheten får bra signaler från hjulen gäller mätning av växelspänning med snurrande hjul. Sen brukar styrenheterna ofta finnas på returbilen, om man har en sådan i närheten, för 300 kr. Jag brukar ta dom som jag ser har blivit "snyggt" öppnade, har funkat alla gånger hittills! (endast två gånger iofs, men ändå, dom funkar fortfarande).
Lycka till!
Användarvisningsbild
av Kompe
#780672
Ska du köpa "ny" så kolla att tracs finns med i boxen annars får du bara en "vanlig" abs- brmsad bil :cry:

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]