Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AnkaN7893
#778608
Hej.


Min högra yttre drivknutsdamask sprutar fett i hela hjulhuset.. Så den måste bytas.

Har sökt och sökt men hittar bara hur man drar ur axeln på en framkraffsare. Skiljer det sig någonting emot min? Är det bara att dra ut den? Antar att min är kortare med tanke på vinkelväxeln. Annars vad är lättast. Byta damasken på plats och antagligen råka dela inre knuten eller i skruvstäd?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#778661
Att ta bort axeln är alltid bäst. Väldigt lätt hänt att man råkar sabba något när man står i den inte så ergonomiska ställningen, och då har man helt plötsligt skaffat sig extra jobb som troligtvis inte hade hänt med axeln lös.

Vad jag har läst ska det bara vara att dra ur den axeln också, som på framkrafsare. Kolla dock noga över så det inte sitter något extra fäste eller liknande som måste lossas innan.
Användarvisningsbild
av Nexus
#778721
På höger sida sitter det nästan alltid ett fäste på motorblocket som håller lagret till axeln. Det måste lossas men bara 2 skruvar sen dra ut axeln men var försiktig så du ej skadar packboxen på lådan.
#778880
Nexus skrev:På höger sida sitter det nästan alltid ett fäste på motorblocket som håller lagret till axeln. Det måste lossas men bara 2 skruvar sen dra ut axeln men var försiktig så du ej skadar packboxen på lådan.

Fästet för stödlagret e ju samma men verkar som det bara är att dra ur skiten :)
av Henke3
#779079
passa på och byt packboxen i högersidan av vinkelväxeln som tätar mot drivaxeln, skall fettas in ordentligt innan du monterar tillbaka drivaxeln. Även tätningsytan på drivaxeln mår bra av att fettas in.

Hade du båda kablarna fel samtidigt?

Som rubriken lyder! Skulle ha igång pä[…]

Det är inte ett kass hjullager?

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här &[…]