Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Blackburn
#778149
Jag som trodde jag hade gjort ett bra köp, men icke. Nu till problemen.

1, Jag kan inte få upp motorhuven. Den högra spärren släpper inte. Jag har provat smörja upp den men ingen effekt. Jag måste kila fast handtaget under ratten för att få upp huven. Går det justera på nåt sätt?

2. Automatlådan började slira. Kollade oljan på stickan och den var på min. Hade dock kollat den nyligen och då hade jag olja. Hur mycket jobb är det att ta ner tråget byta filter och sedan byta till ny Dextron III olja? Eller ska man lämna in det?

3. Jag har fått min tjänstebil nu så volvon har fått stå 1 vecka. Men så tog jag en sväng igår med den. Men fick inte igång den först. Tog 2 försök och när den väl startade så var den ojämn på tomgången. Hela bilen skakade. Körde den varm och parkerade gick in och handlade. Samma sak hände igen. Körde dock vidare 500 m. Stängde av och startade 5 gånger. Då gick den igång helt perfekt. Vad kan det vara?

Mvh
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#778156
1. Själva huvlåset sitter med 3 bultar i karossen. Lossar man dessa kan man justera huvlåset upp och ner. Jag hade samma knas på min v70 vid köp. Det är bara ut och justera tills det är bra. Förslagsvis ha någon med sig som kan öppna huvlåset, blir lite enklare då att hitta rätt.

2. Ta ner något tråg gör man inte för att byta olja i automatlådan... Jag föreslår att du söker lite på forumet, finns massvis med trådar som tar upp spolning av automatlådor.

3. Kan vara allt och lite till. Föreslår att du får felkoder utlästa så har man iaf något att gå på. Att bilen skakade låter dock som den inte gick på alla burkar.
av Blackburn
#778179
Vart sitter det filtret? Ska testa bilen idag. Ringde en verkstad och frågade varför den var så orolig igår. Han sa att spridarna inte gillar när bilen står och att det kan vara nån fukt i dom. Nån som känner igen det?
av *pettson*
#778260
Filtret? Tja.. du hittar det under ventilpaketet i växellådan. Det i sin tur sitter under plåtkåpan. Filtret finns inte att köpa på volvo utan du bör kontakta en renoveringsfirma för automatlådor eller hitta en specialistleverantör. Sen behöver du inte mera än att göra allt kliniskt rent runtom och så kan du behöva en bra manual till ventilpaketets demontering/montering. Men annars är det inga problem. :-)-)
Det finns en anledning till varför dessa filter inte byts på servicen. Dom sitter kortfattat inte bra till.
Användarvisningsbild
av Nexus
#778318
fukt i spridarna? vad var det för skojare du prata med. Har min V70 står hela vinter och startar utan problem direkt.
Men du kan ju kanske ha en tändspole som börjar ge upp?
av *pettson*
#778403
Exakta problemet kan jag inte uttala mej om, det måste felsökas. Men däremot förekommer symtomet ihop med din tidsbeskrivning av lite olika orsaker.

Vanligast är läckande spridare, följt av en topplockspackning som inte mår riktigt bra, utan läcker förbi lite lite vatten.
Bägge ger samma startproblem. Sen kommer att bränslepumpens backventil inte mår bra och inte håller trycket.
Sist kommer en defekt tändspole.
av Blackburn
#779185
Nexus: Jag pratade med en verkstad. Om det stämmer eller ej vet jag inte. Tacksam för alla svar pettson

Efter jag skrev sista inlägget så har jag kört volvon 2 gånger och då har den startat utan några större problem. Så blir svårt och sätta fingret på vad det kan vara. Men skölja automatlådan måste jag nog göra. För att veta att oljan är bra och ny. Eller vad tycker ni?
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]