Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Torgny77
#777942
Hejsan! Jag har lite problem med min Volvo 855. Såhär ligger det till.

Bilen har varit stående en vecka och nu startar den ej. Min första tanke var batteriet eftersom startmotorn gick runt men det var lite segare än vanligt så jag lät bilen stå och ladda en stund för att sedan prova igen och då gick han igång en liten stund men den gick väldigt "orent" på tomgången. Jag lät bilen bli lite varm så provade jag varva lite lätt och varva upp den i kanske 2000varv men då när jag släppte gasen så dog bilen och sedan går den ej att starta igen den går runt på startmotorn och den får soppa. Jag börjar misstänka att han inte tänder över huvudtaget men jag får ingen klarhet i detta.

Så nu vänder jag mig till er som kan detta!

Bilen har nämligen stått en vecka tidigare men då gick den igång som en klocka till helgen när jag skulle använda den.

Jag har läst lite kring detta men inte riktigt hittat någon som beskriver samma problem som jag så därför skapade jag min egen tråd.

Jag har även läst att detta kan vara den såkallade tändmodulen som har pajat det ska tydligen vara ett ganska vanligt? fel på Volvo. Ifall detta är fallet är det någon som vet var man hittar denna och hur man testar denna på bästa sätt?

Något som jag noterade var att det är en ytterst liten spricka i fördelarlocket så detta skulle behöva bytas! men endast den lilla sprickan ger väl inte dessa symptom?

Mvh Torgny
Senast redigerad av 2 Torgny77, redigerad totalt 0 gång.
av JT855
#778090
Det jag skulle börjat med som är gratis är att rucka/vrida lite uti alla kablar från tändspolen/fördelaren samt rengöra fördelarlock/rotor. Skulle det få bilen att tända till/starta så vet du ju vars problemet ligger. Har faktiskt väckt liv i två stendöda 850 för mig. Ena hade ägaren haft på verkstad två ggr utan att få liv i den.
av Torgny77
#779169
JT855 skrev:Det jag skulle börjat med som är gratis är att rucka/vrida lite uti alla kablar från tändspolen/fördelaren samt rengöra fördelarlock/rotor. Skulle det få bilen att tända till/starta så vet du ju vars problemet ligger. Har faktiskt väckt liv i två stendöda 850 för mig. Ena hade ägaren haft på verkstad två ggr utan att få liv i den.
Tack för tipset! Har beställt hem nytt fördelarlock och lite smågrejor. Fördelarlocket är lika bra att byta eftersom det var en liten spricka i det! Så ska skruva ner det där imorgon och göra ett nytt försök i att få igång bilen!

Det är så synd att man är hemma så sällan och knappt hinner skruva med bilen! Det är bara jobb jobb och åter jobb som gäller! Fast det kanske är lika bra det! ;)

//Torgny
av Torgny77
#779386
Nu har jag varit ute och skruvat bort fördelarlocket. Det såg fint och fräsch ut men jag passade på att byta fördelarlocket + rotorn eftersom jag ändå hade nya låg. Dock utan resultat! Bilen startar fortfarande ej. Får la blir att bogsera iväg den till en verkstad så får de kolla felkoderna på den om den nu ger några ifrån sig d.v.s. Någon som har några andra tips på vad det kan vara!? såg dock lite intresanta saker när jag var där och höll på. Som jag inte riktigt kunde förklara för mig själv så jag tog kort på dessa och delar med mig av dessa bilder för att hoppas att ni vet vad det är.

Bild
Det ser ut som det fattas en slang där är det någon som kan förklara?

Sen när jag tog bort kåpan ovanför tändstiften och tog bort alla tändhattar. Så såg jag att ett av hålen ner till tändstiften!(kan ej namnet) var missfärgade ser ut att ha varit fyllt med olja eller dylikt. Men stoppade ner fingret i det och det verkade vara torrt så det kanske är en gammal missfärgning. Tänkte bara om detta kunde underlätta det hela för att hitta en diagnos på bilen! ;)

Bild

Bild

Nästa steg blir iallafall att införskaffa en hylsa och ett skaft så jag kan komma ner och skruva bort tändstiften, för att se hur de ser ut.

Mvh Torgny
av Malish
#779388
Det har varit vatten i tändstiftsbrunnen, då blir det så.
Det kan förklara en bil som misständer men tror inte det ska göra så den inte startar.
Har haft så både på min 855a och på brorsans V40 och i båda fallen gick de dåligt.
Slangen kan jag dock inte förklara tyvärr.
av Torgny77
#779399
Malish skrev:Det har varit vatten i tändstiftsbrunnen, då blir det så.
Det kan förklara en bil som misständer men tror inte det ska göra så den inte startar.
Har haft så både på min 855a och på brorsans V40 och i båda fallen gick de dåligt.
Slangen kan jag dock inte förklara tyvärr.
Okej då tackar vi för det iallafall! Fick jag lite klarhet i detta! Ne jag har inte märkt av att den misständning tidigare så bör nog inte vara någon fara med det! Bilen gick som en klocka tills den inte startade alls för 2 veckor sedan.
av JT855
#779427
Om du är endast lite duktig på att pilla så bygger du enkelt en egen felkodsläsare av en diod och lite kabel. Finns en tråd här på forumet om det. Är du intresserad så kan jag fixa en bild på min egenbygda "blinkmojj" :)

Har något svagt minne av att den saknade slangen går till tomgångsmotorn... Kan dock komma ihåg fel...
av Torgny77
#779429
JT855 skrev:Om du är endast lite duktig på att pilla så bygger du enkelt en egen felkodsläsare av en diod och lite kabel. Finns en tråd här på forumet om det. Är du intresserad så kan jag fixa en bild på min egenbygda "blinkmojj" :)

Har något svagt minne av att den saknade slangen går till tomgångsmotorn... Kan dock komma ihåg fel...
Jag brukar lyckas pilla till det mesta med tiden! :) Så du får gärna länka tråden och skicka bild på din! :) Vore riktigt schysst! Vore skönt om man kunde få igång bilen innan helgen är slut så man slipper gå runt och grubbla på vad det kan vara en vecka till! :P
Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Behöver det repareras och därefter fylla[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]