Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#776093
Hej!

Efter att CEM-boxen gett sig på S60n har jag nu plockat fram den gamle 850n efter ett års vila! Har tyvärr problem med ABSen, lampan lyser. Testade idag att mäta upp givarna mellan stiften enligt denna: http://i32.photobucket.com/albums/d17/J ... _4468a.jpg (dock är höger och vänster bak förväxlade märkte jag).

Hur som helst, resultatet var ca 1,01 ohm (kanske är decimaltecknet felplacerat?..) när hjulet står stilla, och pendlade helt fritt mellan kanske 50 - 150 när man roterar hjulet på alla fyra hjulen. Något som jag tyckte var konstigt var att när man mätte på stiften för det hjulet som stod still, och samtidigt snurrade hjulet på andra sidan, blev det en ändring på ca 0,01-0,02 ohm! Det är väl ändå separata kablar?!

Men kan man anta att givare och kransar är hela när man gjort på detta vis och alla tycks bete sig på samma sätt? Är nästa steg att ta ur styrenheten och byta / försöka löda om den?
Senast redigerad av 2 JagRullarInteJustNu, redigerad totalt 0 gång.
#776120
När du ändå håller på; snurra på hjulen och mät växelspänning, då vet du om hela kedjan med givare, tandhjul och kablage fungerar. Det var så jag hittade mitt fel: givaren höger bak satt en dryg millimeter för långt från tandhjulet.
Och motstånd hos givaren bör ligga strax över 1000 ohm, men för det behöver du inte snurra på hjulen.
#780842
UPPDATE: höger krans fram var trasig, bytte drivknut och hjullager när man ändå höll på.

Nu är problemet såhär: ABS fungerar tills man stannar bilen när den är varm / varit igång ett tag!!

Jag pendlar ca 5 mil till jobbet var dag, och på morgonen lyser lampan, sedan släcks den direkt när man kommer upp i ca 20km/h. den första milen fungerar ABS, men när man svänger av motorvägen å stannar vid rödljuset precis innan man är framme på jobbet så tänds lampan! den slocknar inte heller om man startar om den direkt, men däremot när den stått hela dan på jobbet så släcks lampan så fort man kommer över 20km/h när man kör därifrån, tills man är hemma och parkerar då den återigen tänds....

Vad tusan tror ni spökar på den nu då? :( vore änna gött å kunna besiktiga den!
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]