Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#775959
Tjena!
Har plockat lite med en bekants 850 -97, den trycker in olja i en cylinder samt att det rinner olja från oljepåfyllningen.

Bytt packning till oljepåfyllning utan resultat.(innan den tryckte in olja i cylindern.

Sen började den trycka in olja i en cylinder så den går som en påse nötter.

Plockat av insug och kollat vevhusventilationen, det ser faktiskt riktigt bra ut, provat att blåsa igenom slangar och oljefällan och det är inte stopp, tittar jag in i hålen i blocket så ser det inte kläbbigt ut, tänkte i alla fall, trycka in nåt och försöka rensa när jag ändå har det isär, hur gör jag detta?

Finns det nåt annat fel som ger dessa symptom? Kan det vara en ventiltätning som är otät i alla fall?


Mvh Kim
av *pettson*
#776081
xdigger skrev:Oh fyfan... :( Hur gör man då.. Går det att lossa tråget och trixa ut vevstaken och kolven den vägen eller måste motorn ur och isär helt och hållet?
Nej den typen av genväg går inte. Bara till att riva toppen och tråget. Lossa nedtill o plocka ut upptill. Inget att pyssla med o. Man inte har gott om verktyg och är van. Det kostar dessutom pengar. Isåfall enklare att inhandla en begagnad rova att byta med.
#776091
Köper det du säger, troligen har du alldeles rätt! Enklast känns ändå att riva tråget och toppen och peta ur kolven uppåt. :(

Vanan finns och verktygen finns tyvärr också. ;) Men jag måste fixa detta, den som har bilen har inte råd att köpa nåt annat.
av *pettson*
#776106
Att fixa det hela är en affär på runt 4000kr i material om du är seriös, då tillkommer om en kolv är körd. Det går inte att stuva ned vilken kolv som helst heller tyvärr. En annan rova kostar inte mer i slutändan.
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.