Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#777727
Är rätt övertygad om att dom är ett bekymmer. Den dricker mycket olja, vill inte gärna smälla ihop motorn med ny topplockspackning och ventiltätningar och sen kvartstår felet, jag byter dom gärna för att veta att det är sjysst. Såg att meca har för runt 350kr, men då fanns det 2 olika och båda var märkta standard men det var olika siffror i beskrivningen.
#785685
Tjena!
Nu har jag sålt min bil till min exsambo och tar över 850.n som är rätt så fin i karossen. Jag tycker det är lite synd att skrota den så jag kommer förmodligen att byta kolvringar alla tätningar samt att jag kommer byta vattenpump och kamaxeleriet. Har en annan bil så det är ingen panik för mig att fixa denna, utan kommer göra det när jag har tid och möjlighet, förmodligen försöker jag knöka in den i mitt garage innan vintern och då är det bara att skruva på sen. Får jag iordning den så har jag en väldigt fin 850 för runt 6-7000kr som jag räknar med att den kommer att ha kostat, MEN då har jag en bil som jag vet är 100%sjysst och som jag inte kommer ha några större bekymmer med sen i framtiden.

Om någon har nåt bra tips på var man köper kolvringar så får ni gärna lämna det.

Mvh Kim
av *pettson*
#785782
xdigger skrev:Japp, okej kompression, testade för ett par månader sedan när problemen började. Onekligen verkar det vara oljeringen.. Tror ni man kan fylla cylindern med WD-40, diesel eller nåt annat för att få ringen att släppa, vore ju värt att prova i alla fall.
Klart man kan fylla den med sånt. Men det löser inte dina problem. Det är många som blivit hjälpta av olika vätskor enligt utsago.
Jag har egentligen bara två problem med dessa vittnesmål.

1 oljeskrapringen är felkonstruerad så avrinningen gått för långsamt och för hett. Oljan skrapas inte upp av densamma längre då den är igenkoksad utan avrinning vanligen. Den är dessutom helt utan spänst vanligen.
2 ingen av dom bra vätskorna enligt alla vittnesmål löser upp koks ens i ett glas. Än mindre i ring och i ringlandet på en kolv på plats i motorn. Jag brukar få ta bort kokset med svag syra.

Har man en gång dels öppnat och sett hur oljeskrapringar brukar må och dels känt bristen på spänst i dom. Uppepå det sett hur nya ringar är konstruerade jämfört med dom gamla. Ja då slutar man tro på mirakelmedel och gör det som det löst problemet dom senaste 100åren.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]