Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#777622
Nej, som pettson sa så räknar styrboxen ut vilken cylinder det är som misständer, och felkoden blir "Cylinder X - Missfire" där X är nr på cylindern. Kanske inte exakt ordagrant så, men ungefär iaf.
Jag vet det eftersom jag hade den felkoden kvar efter det att min bil hade misständningar (tror det var både nr 2 och 3 i mitt fall, nåja det spelar ingen roll).

Denna information gäller då vol-fcr - vilket är vad trådskaparen ska använda om denne läser ut koderna själv.
av stoffeoo
#777639
Precis vad jag fick nu när jag läste av fel koderna vol-fcr
EFI-452 Misfire emission level cylinder 2
EFI-543 Misfire emission level from at least one cylinder
EFI-453 Misfire emission level cylinder 3.
Ska man tolka det som att det är knack sensorerna.???
av sm1nvx
#777965
Hej. Jag har en S70 GLT -99. Häromdagen började den vibrera vid gaspådrag. Koll av felkoder gav "Misfire cyl 1" Provade att koppla ur spridarkontakten till cyl 1, det märktes ingen skillnad på motorns tomgång, så felkoden stämmer alltså. Tänkte börja med att byta tändstift, men då upptäckte jag att det var en tändspole till varje tändstift. :oops: Provade att skifta tändspole mellan cyl 1 och cyl 2, felet flyttade sig till cyl 2... så ny spole är beställd. Och tändstift då det ändå är dags att byta. Jag vet dock inte när separata tändspolar infördes på dessa motorer, så detta är kanske inte relevant i ditt fall, men kan ju ändå vara till hjälp för andra felsökande.
av stoffeoo
#779350
Fixat tog loss kamgivare och vevaxelgivare gjorde rent! 0ch satte fast kablarna en bit ifrån tändkabeln ,
Så problemet berodde på att givarna fick störningar ifrån tändkabeln mellan fördelarlock och tändspole.
av stoffeoo
#779463
Helt sjukt vilken tid det tog att komma fram till att dessa kablar låg för nära varandra he he men felet löst tack för alla tips. ..
Köpråd

Hej jag funderar på att köpa en ny bil.[…]

Dörrlås V-fram

Hej. Kolla kabelhärvan mellan karossen och d&[…]

Köpråd V60 etanol

Köp en nyare Saab istället, fullt med 9-[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]