Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VBBB
#775461
Tjena. Är inte jättehaj på bilar så tänkte kolla om nån vänlig själ kan hjälpa mig.
Har en V70 årsmodell 98 ( automat, 40 000 mil :) ) som krångar med att starta.
Det började med att han malde lite innan han försökte starta en gång och nästa gång när han hoppade igång (lätt och piggt) så dog han nästan när jag skulle gasa iväg. Efter ytterligare 2-3 liknande gånger när han starta lätt och sedan höll på att dö så vägrade han starta. Han bara malde på utan att tända. OK, börjar felsöka, Byter tändstift och har gnista (hade gnista på dom gamla också men lika bra å byta). Lyssnar att bränslepumpen startar och det gör den. Kopplar bort bränsleslangen ifram innan spridarna och det kommer mycket bränsle. Nu börjar instrumentpanelen att visa att motoroljan är varm ända upp i max. Kan detta göra att spridara inte öppnar sig?. Iaf ibland går det ner till att visa normaltemp och ibland upp i max? Kan givaren strula? Har också funderat på jordfel och kollat och rengjort alla jordanslutningar i motorrummet som jag hittar.
Vad tror folket därute? Byta spridare? är det lätt? eller byta värmegivaren? Kan det vara något annat fel?
Tänker inte lägga ut för mycket pengar på bilden då den endast är värd ca 8 tusen.
Tacksam för iaf lite tankar innan jag skickar det mot skrot eller typ ger bort den.
Användarvisningsbild
av Vojje
#775658
orkade inte f-n läsa allt, men vad kan man förvänta sig av en Volvo efter 40k mil. Ingenting :-)-)
Användarvisningsbild
av darkien
#775732
steg ett är att läsa ut ev felkoder steg två att att byta/kontrollera de som felkoderna säger om de finns några

Jag köpte samma som till kupen med kantsö[…]

Köpråd

Finns flertalet V60CC lagerbilar som ryms inom din[…]

Nytt avgasrör B234F

Avgasröret sitter på plats, allt passad[…]

Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker trol[…]