Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Solis
#774887
Hej, jag har sökt på forumet men inte hittat något direkt svar.
Jag har en V70 AWD -98 som jag köpte i höstas. Tyckte den var lite trött och mjuk bak och efter lite kollande på bilen och här i forumet så ligger till så att den ska ha nivomatic-dämpare bak men "någon" har lycktas sätta dit någon typ av konventionell dämpare utan att följa upp det med hårdare fjädrar.
Om jag nu vill få någon fason på det här ska jag antingen byta till Nivomatdämpare eller byta till hårdare fjädrar. Jag är väl inne på att det senare är det billigare alternativet (Det rör sig om en ren bruksbil)

Någon som gjort det här och vet vilka fjädrar jag ska använda och var man får tag i dom. Ännu bättre några data på fjädrar då jag har bra kontakt på fabriken i Lesjöfors :wink:
av Henke3
#775082
Går det med vanliga dämpare och nivomaticfjädrar kommer byte till riktiga fjädrar göra stor skillnad.
Men du bör kolla vilka dämpare som sitter där först innan du bestämmer fjädrar till den.
Det skall funka ihop....
av AnkaN7893
#775093
Rent tekniskt sett borde du kunna sätta på s70 fjädrar på den, dom är hårdare en nivåmaticfjädrar men lättare en vanliga v70 fjädrar. Testa det :)
av AnkaN7893
#775109
Henke3 skrev:Eller V70 fjädrarna men de kanske hade utgått på Volvo?

Lär bli hög som ett hus och stenhård om man sätter vanliga fjädrar och nivåmatic :)
av rid54
#775117
Nivomaterna lyfter ju bara till sin bestämda nivå, så det är inte säkert bilen blir högre när den är tom. Däremot kommer de ju att kompensera om bilen lastas ned (och man kört en liten bit). Vill man slippa nivomater och ändå ha bilen i ett vettigt höjdläge när den är lastad, måste fjädrarna ge lite mer lyftkraft än de fjädrar som monteras på bilar med nivomater. Alltså hårdare (eller längre!) och bilen bör då ha ett lite högre läge när den är tom, så den inte får för mycket rövhäng vid minsta belastning. Nivomaterna är inte billiga, men de bidrar verkligen till bra komfort!
av Solis
#775142
Mm, det blev kanske lite otydligt där.
Bilar med nivomat har ju förhållandevis mjuka fjädrar jämfört med andra eftersom nivomaterna till stor del ska bära upp bilen. När dom som i mitt fall är ersatta med konventionella dämpare så ska ju fjädrarna göra det jobbet.
Det var därför jag slängde ut en fråga om någon varit i samma sits och eventuellt hittat några lämpliga fjädrar för jobbet. Ett par fjädrar betingar ju trots allt en bråkdel av priset mot att köpa nya nivomater.
av AnkaN7893
#775145
Solis skrev:Mm, det blev kanske lite otydligt där.
Bilar med nivomat har ju förhållandevis mjuka fjädrar jämfört med andra eftersom nivomaterna till stor del ska bära upp bilen. När dom som i mitt fall är ersatta med konventionella dämpare så ska ju fjädrarna göra det jobbet.
Det var därför jag slängde ut en fråga om någon varit i samma sits och eventuellt hittat några lämpliga fjädrar för jobbet. Ett par fjädrar betingar ju trots allt en bråkdel av priset mot att köpa nya nivomater.

Jaha du har vanliga dämpare? Om du har vanliga stötdämpare så köp förstärkta fjädrar, awd väger lite :)


Du kan inte bifoga en bild på hur du gjort med dom vanliga stötdämparna? Och vart dom är köpta, denna fråga dyker upp titt som tätt :)
av rid54
#775147
Jag tyckte det var helt tydligt och har varit i samma situaion själv (fast med en 960). En tom bil hålls uppe av de (mjuka) fjädrrna i rätt nivå, nivomaterna ger inte mycket lyft i den situationen. De pumpar upp gastryck när man kör och vill hålla sin längd, dvs hålla bilen på normalnivån oavsett lasten. Vid tung last gör nivomaterna mycket av lyftande. Kör man med last och har "nivomatfjädrar" men inga nivomater blir det inte bra alls. Det som behövs är hårdare eller längre fjädrar i det fallet. Finns samma bil i utförande utan nivomater så är det nog sådana fjädrar som är lämpade.
Uppföljning mjukvara 2024

Idag fick jag meddelande i appen att 3.0 mjukvara […]

Startproblem V70 2,5T aut -04

ECU. Databoxen I motorrummet som styr allt med mot[…]

Vet inte mitten men hörnen är olika i al[…]

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]