Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Solis
#775151
AnkaN7893 skrev:
Solis skrev:Mm, det blev kanske lite otydligt där.
Bilar med nivomat har ju förhållandevis mjuka fjädrar jämfört med andra eftersom nivomaterna till stor del ska bära upp bilen. När dom som i mitt fall är ersatta med konventionella dämpare så ska ju fjädrarna göra det jobbet.
Det var därför jag slängde ut en fråga om någon varit i samma sits och eventuellt hittat några lämpliga fjädrar för jobbet. Ett par fjädrar betingar ju trots allt en bråkdel av priset mot att köpa nya nivomater.

Jaha du har vanliga dämpare? Om du har vanliga stötdämpare så köp förstärkta fjädrar, awd väger lite :)


Du kan inte bifoga en bild på hur du gjort med dom vanliga stötdämparna? Och vart dom är köpta, denna fråga dyker upp titt som tätt :)

Jadu, jag skulle gärna svara på dina frågor men problemet är att det är förra ägaren som lämnade in bilen på en fordonsteknisk linje för att få nya stötdämpare och fick tillbaka den så här. Gud vet vad det är för dämpare som sitter där men så här ser det ut och bra är det inte.
Utan att veta så tvivlar jag på att fjädrarna från en "vanlig" V70 ens är i närheten då det är helt olika bakvagnar. Det blir nog att gå på skroten beväpnad med skjutmått och tumstock.
Bild på dämpare
av Solis
#775152
rid54 skrev:Finns samma bil i utförande utan nivomater så är det nog sådana fjädrar som är lämpade.
Jag vet inte. Jag är ganska grön på Volvo
av AnkaN7893
#775158
Solis skrev:
rid54 skrev:Finns samma bil i utförande utan nivomater så är det nog sådana fjädrar som är lämpade.
Jag vet inte. Jag är ganska grön på Volvo

Ja på usa marknaden finns. Ipdusa säljer stötdämpare med det nedre fästet monterat. Men fan det va någon medlem här som skrev vad nr på vanliga stötdämpare till awd hos volvo.. ska se om jag kan hitta det.
av Henke3
#775163
det var jag som skrev dessa artnr i en annan tråd....

Jag menade att TS skulle köpa Volvo V70 AWD fjädrar för bilar u Nivomat, inte vanliga V70 fjädrar.

Här är nr:

Artnr V70/855 AWD u nivomat:

9461631 bakre stötdämpare 1st
9203932 bakre fjäder 1st

monteras dessa på en XC så blir alltså bilen lägre, lika hög som en vanlig V70 AWD bak.
Dito på en R så blir bilen högre, lika hög som en vanlig V70 AWD bak.

Artnr S70 AWD u Nivomat:

9203935 bakre fjäder 1st
9492049 bakre stötdämpare 1st

Kan lägga till oxå att det är inte som på en 2WD att övre stötdämparfästet är olika på Nivomat och std dämpare.
Går heller inte sönder så ofta som på 2WD bilarna så behöver troligtvis ej bytas.
av Solis
#775180
Henke3 skrev: Här är nr:
Artnr V70/855 AWD u nivomat:

9203932 bakre fjäder 1st
Tack Henke. Nu börjar jakten på dom fjädrarna.
av Henke3
#775254
På din bild av dämparen ser det ut som en klistertikett på nedre delen och baksidan
av röret, den skulle du behöva kolla.
Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]