Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joystick
#774658
Hello Sweeden.
Jeg håper dere forstår norsk, men skriver en engelsk versjon under.

Jeg har en V70 T5 (97 MOD) som er bygd om fra 2.0 T5 (B5204T3) til 2.3 T5 (B5234T3).
Forige eier har ikke byttet elektronikk, så det er kun 2.3 topp og blokk med 2.0 elektronikk (hjerne, map-sensor, luftmassemåler, lambda osv).
Problemet jeg har nå er at lambdalampa lyser og jeg har fått feil på atmosfæretrykksensor og luftmassemåler.

Jeg tenker dette kan løses ved å bytte atmosfæretrykksensor, og luftmassemåler til 2.3T5, og samtidig bytte hjerne til 2.3T5.
Spørsmålet er altså om hjernen passer rett på ledningsnettet, og om polariterer er like? Vil den fungere optimalt om jeg bare bytter hjerne, luftmassemåler, lambda og atmosfæretrykksensor?

Og et spørsmål til. Når motoren er kald så går den bra, men så fort den går på første strek på måleren begynner den å pulsere litt på eksosen, og eksosen blir veldig varm og fuktig. Hva kan det komme av?

English:
I have a V70 T5 (97 MOD) that is converted from 2.0 T5 (B5204T3) to 2.3 T5 (B5234T3).
Prev owner has not changed the electronics, so it is only 2.3 top and block with 2.0-electronics (brain, map sensor, air mass sensor, lambda etc).
The problem I have now is that lambdaliht lights and I have a fault code on atmospheric pressure sensor and air mass sensor.

I think this can be solved by changing the atmospheric pressure sensor and air mass sensor to 2.3T5, and changing brain to 2.3T5.
The question is whether the brain fit right on the wiring harness and the polarity are equal? Will it work properly if I just replace the brain, air mass sensor, lambda and atmospheric pressure sensor?

And one more question. When the engine is cold it goes well, but as soon as it goes on the first line on the meter it begins to pulsate slightly on the exhaust, and the exhaust gets very hot and humid. What can it come from?


Tack för alla svar svenskarna!
av Henke3
#774662
ser ingen anledning till att atmosfärstrycksensorn skulle skilja mellan en 2.0 och en 2.3,
den mäter just atmosfärstrycket, om du nu menar givaren som sitter h fram i motorrummet,
vid huvlåset?
av Joystick
#774681
Henke3 skrev:japp, det var den jag menade. Bör inte skilja men den kan naturligtvis vara trasig.
Riktig.
Klarer du å svare på noen av de andre spørsmålene mine? :lol:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#774953
Boxen har så pass mycket spelrum att den kan kompensera skillnaden mellan 2.0 och 2.3l, så den bör inte ställa till något problem (mer än att du kanske förlorar några hk jämnfört med en orginal 2.3).
Boxarna är 'likadana', det är bara programvaran som skiljer dom åt. Att byta box är dessvärre ett mindre h-e, tack vare startspärren.
Jag skulle nog satsa på att chippa/mappa din nuvarande box istället. Vet inte hur det ligger till med chippningsfirmor i norge, men Autotech här i sverige kan troligtvis svara vad som är bästa åtgärd i ditt fall. Gissningsvis bör det fungera att bara kasta in ett chip anpassat för 2.3l.

Har du kollat över tänddelarna? Speciellt fördelaren och rotorn.
av Joystick
#775037
Lucif3r skrev:Boxen har så pass mycket spelrum att den kan kompensera skillnaden mellan 2.0 och 2.3l, så den bör inte ställa till något problem (mer än att du kanske förlorar några hk jämnfört med en orginal 2.3).
Boxarna är 'likadana', det är bara programvaran som skiljer dom åt. Att byta box är dessvärre ett mindre h-e, tack vare startspärren.
Jag skulle nog satsa på att chippa/mappa din nuvarande box istället. Vet inte hur det ligger till med chippningsfirmor i norge, men Autotech här i sverige kan troligtvis svara vad som är bästa åtgärd i ditt fall. Gissningsvis bör det fungera att bara kasta in ett chip anpassat för 2.3l.

Har du kollat över tänddelarna? Speciellt fördelaren och rotorn.
Hei, det har jeg ikke gjort.
Hva burde jeg se etter når jeg sjekker fordeler och rotor?
Plugger skal skiftes i morgen! :)

Men vil ikke en 2.0 ECU sende helt andre signaler enn en 2.3 ECU?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#775073
Ang. fördelaren+rotorn, det ser du på en gång :wink: . Ett slitet lock har mycket svart sot, repor, ev. fukt osv i sig. En sliten rotor ser ut som ärgad metall med skavmärken, typ.

Det skiljer inget mellan 2.0 och 2.3 ECU'erna, förutom programvaran. Dom skickar samma signaler osv, men tändningskurvan skiljer sig bl.a., men detta kan ECU'n själv kompensera genom att dynamiskt ändra kurvan beroende på hur motorn svarar, då skillnaden är inom tolleransen. Det samma gäller om man kör en 2.3-box på en 2.0l motor.
Chippar du din nuvarande 2.0 box med 2.3 programvara, så kommer den vara identiskt med 2.3-boxar.

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]