Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tommty
#774171
det kan man stå och gissa på i evigheter. svaret får du när du hittar problemet.
av Rådlös
#774213
Du har en något underlig attityd. Du har just köpt en bil som visar sig vara behäftad med något fel. Nu överväger du om du skall köra den till skroten i stället.
Fortsätt felsökningen och ta reda på vad felet är och agera därefter.
av tommpa62
#774573
Jag har inte gett så mycket för bilen men ändå synd för bilen är fin förutom motorkrånglet .Var det flera förslag om vad det kan vara för problem med bilen? Är det ock riva bort toppen som hjäller ? Är det avancerat ock tar det tid ock göra det för en orutinerad bilskruvare ???
av Malish
#774704
jag skulle tippa på att det är att riva hela motorn för du måste ner och kolla kolvringarna, kanske någon som kan det bättre men är tveksamt om du ser nåt utan att plocka ur kolvarna ur cylindrarna..

Är du nöjd med bilen i övrigt så skulle jag åka till skroten och köpa en utbytesmotor, de lär inte kosta mer än max 5000, se bara till att det är en likadan motor för annars blir det dels krångel med byte av styrboxar och dels blir det krångel med besiktningen.
Nu är det ju visserligen en 92a så har för mig det är lite annorlunda regler för motorbyte jämfört med bilar nyare än 95 (tror jag det är)
av *pettson*
#774710
tommpa62 skrev:Jag har inte gett så mycket för bilen men ändå synd för bilen är fin förutom motorkrånglet .Var det flera förslag om vad det kan vara för problem med bilen? Är det ock riva bort toppen som hjäller ? Är det avancerat ock tar det tid ock göra det för en orutinerad bilskruvare ???
Riva gäller för att få veta.
Är det avancerat? Inte alls, men det kräver en handbok, en man kan hålla i handen istället för att snålladda ned den på ett språk man knappt kan, det kräver gott om verktyg och det kräver engagemang. Samt att man gör det INTE på en hyresparkering, dom fel som kan komma på tal eftersom det fanns kompressionsfel gör att det är ganska djupt i motorn. Tidsmässigt är det en fråga om exakt hur engagerad du är kombinerat med dom andra sakerna. Är det så att du inte har verktygen, tiden, handboken förståelsen för det i boken och det framför dej och platsen så är det ingen ide att påbörja något.
Hur du än gör kommer det att kosta pengar, mer eller mindre dessutom, kan vara bra att se över ekonomi. Inget är gratis med att lyfta på toppen så att säga, det handlar inte om enorma pengar men ändå pengar.
sen kan det vara så att det blir en annan motor ifrån skroten istället, dvs om felet är av allvarlig art. Det kan bli enklare och billigare.
Men allt det här avgör du.
av tommpa62
#778557
Jaha så har vi tagit komp prov igen nu var det ingen komp på 4 cyllindern häller nu är 2 cyllindrar borta på komp? gnista o allt finns även spridarna fungerar som dom skall. vad kan det då vara tycker sj att det kan vara topp packningen som blir mer o mer trasig ???
av awes
#778575
Komp kan inte komma och gå i cylindrar om inget har gått mer sönder.
Och lite dåliga ringar, topppackning eller ventiltätningar ger inte 0 i komp.
Skulle förslår att du försöker göra ett leakdown test i stället. Kompprov ger i princip ingen info om VAD som är fel utan mer slöseri med tid.
Då får du reda på hur det verkligen står till, samt du får en indikation om det är uppe eller nere det är fel.
Om det är hål i kolv så pyser det i vevhusventilationen och om det är ventiler/topp så pyser det i insug och/eller grenrör (eller kylaren och/eller mellan block och topp om det är topppackningen eller trasig topp).
Om du inte har någon polare med leakdowntester så borde vilken vettig verkstad som helst kunna göra det.
Alternativt om vet någon som kör race. Leakdown test gör man i depån hela tiden för att kolla konditionen på motorn.
av tommpa62
#779113
Hej tror det vart en missuppfattning ja menade inte att kompen förflyttade sig utan att granncylindern också mistat kommpen så dom två brevid varandra är helt borta o att topp packningen gått sönder mer ock att det är öppet mellan cylinder lopp ock olje kanal o tar med sig oljan den vägen?
av *pettson*
#779143
För att underlätta felsökningen: oljekanalen går inte i närheten av cylindrarna. Inte ens med vilja våld och vaselin kan oljekanalen läcka in i en cylinder.
av awes
#779156
tommpa62 skrev:Hej tror det vart en missuppfattning ja menade inte att kompen förflyttade sig utan att granncylindern också mistat kommpen så dom två brevid varandra är helt borta o att topp packningen gått sönder mer ock att det är öppet mellan cylinder lopp ock olje kanal o tar med sig oljan den vägen?
Mitt råd är det samma. Leakdown test.
Och alla pluggarna ur. Om topppackningen läcker mellan två cylindrar så kommer det pysa i grann tändstifts hålet.
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]