Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hullan
#773220
Jag tror aldrig jag riktigt har uppfattat hur glykol luktar - om jag skulle ha ett läckage i kupen - till exempel genom att värmepaketet är kasst och det ligger under mattan - hur luktar då glykol?

luktar det som bensin? avgaser? söt doft?

Är det liksom något man direkt märker - eller är det en liten aningslös doft som man lika lätt blir bedövad av och inte känner?
av Tommty
#773232
glykol luktar inte på det det viset, det smakar sött.

Enklaste sättet om t.ex värmepaketet läcker så blir det imma på rutorna och när du försöker få bort det t.ex med fingret eller trasa så klibbar det. enkelt att vika bort plast delen till höger om gaspedalen att kolla efter fukt vid värmepaketet.
av rid54
#773233
Instämmer med föregående talare. Om du vill identifiera lukten är det enklast att öppna expansionskärlet när motorn är varmkörd och lukta lite. Varm glykol har en viss doft, men tyvärr är den oftast inte så påtaglig när det läcker inåt, tycker jag. Det hinner bli blött innan man fattar problemet....
av hullan
#773248
Alright - men vanligaste symptomen är då fukt på golvet och klibbig imma på rutan?

behöver man riva väck mattan eller känner jag fukten direkt på mattan med handen?
av Tommty
#773297
hullan skrev:Alright - men vanligaste symptomen är då fukt på golvet och klibbig imma på rutan?

behöver man riva väck mattan eller känner jag fukten direkt på mattan med handen?
beror på hur mycket den läcker ;)
av Rådlös
#773316
Eftersom detta kan utvecklas till ett allvarligare och större fel, kylvattenbrist, skador på karossen etc. etc. så är det väl enklast att lyfta på mattorna och kolla? Det blir ju ändå där som skadorna visar sig bl.a.

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]