- mån 29 jul 2013, 23:27
#774301
Det sitter en liten elektronikkomponent (chip) inne i reostaten som sköter om spänningsnivåerna åt (i alla fall
enligt schemat) , det är därför du inte kan mäta resistansen genom reostaten som du försöker göra, hade funkat
på en äldre bil som typ 240 där det är en normalt justerbart motstånd..
Din reostat kräver inspänning samt reglering av läget på reostatknappen för att ge olika spänningar ut.
Detta är inte jätteviktigt, ner för att du skall kunna utesluta reostaten helt och fortsätta din felsökning.
Antagligen är det inte fel på den eftersom du angav att vissa lampor som får spänning från den rosa utgången faktiskt fungerade.
Du förstår nu kanske varför du inte bara kan mäta resistans.
enligt schemat) , det är därför du inte kan mäta resistansen genom reostaten som du försöker göra, hade funkat
på en äldre bil som typ 240 där det är en normalt justerbart motstånd..
Din reostat kräver inspänning samt reglering av läget på reostatknappen för att ge olika spänningar ut.
Detta är inte jätteviktigt, ner för att du skall kunna utesluta reostaten helt och fortsätta din felsökning.
Antagligen är det inte fel på den eftersom du angav att vissa lampor som får spänning från den rosa utgången faktiskt fungerade.
Du förstår nu kanske varför du inte bara kan mäta resistans.