Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#774301
Det sitter en liten elektronikkomponent (chip) inne i reostaten som sköter om spänningsnivåerna åt (i alla fall
enligt schemat) , det är därför du inte kan mäta resistansen genom reostaten som du försöker göra, hade funkat
på en äldre bil som typ 240 där det är en normalt justerbart motstånd..
Din reostat kräver inspänning samt reglering av läget på reostatknappen för att ge olika spänningar ut.

Detta är inte jätteviktigt, ner för att du skall kunna utesluta reostaten helt och fortsätta din felsökning.
Antagligen är det inte fel på den eftersom du angav att vissa lampor som får spänning från den rosa utgången faktiskt fungerade.
Du förstår nu kanske varför du inte bara kan mäta resistans.
#774338
som jag skrev i inlägg 2 i denna tråd och som du även ser i schemat jag länkade till så bygla mellan brun/orange och rosa med t-lås i läge 1 eller 2,
Då provar du belysningen enbart.
Men har du först bekräftat om du spänning eller inte ut på rosa med ljusomkopplaren på och tändning i läge 1 eller 2?
Har du det så är det ingen vits med att bygla för då funkar reostaten.
#774618
Jag byglar mellan brun/orange och rosa. Inget händer.
Jag har spänning i vit och svart och resistans mellan rosa och vit, rosa och svart/vit, rosa och svart.
#774643
har du 12v in på brun/orange och byglar till rosa så tänds alla hela lampor som har en fungerande jordning.
Du kollade så du hade 12V in på brun/orange när du byglade?

Du har möjligen spänning mellan vit och svart, är det vad du menar.
Vit = +12V, svart = jord.

Har du inte spänning på brun/orange när t-lås är i läge 1 eller 2 får du kolla säkring 35.

Vet du att du har spänning på vit kabel så bygla den till rosa då, eller hur?
#774752
Förlåt för jag verkar slarvig men jag har hemskt lite tid. Jag har en annan 855 som jag håller på fixa sen har man massa studieplugg också :) Men jag lovar att senare idag så ska du få en rapport på vilka kontakter som har spänning, resistans osv. Jag har inte kopplat in reostaten utan jag bara mäter med en mulitmeter på kontakten.


Jag kontaktar dig via PM när jag svarar i tråden så slipper du vaka över denna :)
#775084
OK, just nu är spänningen det enda intressanta och att när du byglar mellan känd +12V till rosa så skall
åtminstone ett antal lampor lysa.
De lampor som då inte lyser har ett annat fel än ev reostatfel.

De som lyser kollar du då också så att de fortfarande lyser då reostaten kopplas in = reostat felfri.
#775277
Henke3 skrev:OK, just nu är spänningen det enda intressanta och att när du byglar mellan känd +12V till rosa så skall
åtminstone ett antal lampor lysa.
De lampor som då inte lyser har ett annat fel än ev reostatfel.

De som lyser kollar du då också så att de fortfarande lyser då reostaten kopplas in = reostat felfri.
Mellan brun/orange och rosa är det 1.26-1.46 volt. Där minsta värdet är själva lägsta styrkan och högsta värdet är högsta styrkan.

Det är när jag har kopplat in reostaten med kontakten.
#775414
OK, då har du alltså det spänningsfallet över reostaten.
Då innebär det att lamporna lyser?
Har du batterispänning på 12.5 V har du ändå minst 11.0V ut på rosa och då skall lamporna lysa.

Funkar det inte i instrumentet då får du fortsätta
felsökningen där.

Spänningsfallet över reostaten är ett separat fel. (det borde vara noll med fullt uppdragen reostat)
Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och e[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser det […]