Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrt5
#773115
Ny här.

Håller på med ett mitt motor projekt. Har en xc70-98 som jag har stulit hela subframen med motor/låda ifrån. Det som slog mig; vad skiljer en vanlig fwd från en awd som gör att xc:n är högre? Andra länkarmar och fjäderben? Subframen är vad jag förstod samma förutom någon fästpunkt till lådan. Vill åka lågt!

Nästa fundering gäller lådan. Finns det nått kitt som tätar om man tar bort fördelningslådan mot växellådan? Eller åker man på att byta till en m56:a och isåfall även häger drivaxel? Finns det nån låda från exempelvis R modellen som har diff? För övrigt får den inte bygga mer i sidled gärna mindre.

Tacksam på svar.
Användarvisningsbild
av Nexus
#773125
Fjädrar dämpare är vad som skiljer vad jag vet. R hade diff men vad man läst runt lite så är den tydligen inte så hållbar om man ska leka med mycket effekt.....
av Henke3
#773135
Det sitter distanser mellan subframe och kaross men de följer inte med subframen så de slipper du.
V + h motorkudde är högre dvs motorn sitter högre i förhållande till subframe.
Dessutom är v kudde helt annorlunda mot fwd kudden, det ser du på placeringen till v om lådan,
på fwd sitter den ungefär där vinkelväxeln sitter.
Skall du täta så måste du se till att hylsan stannar på plats på diffen.
Detta ser vinkelväxelns ingående axel till på en AWD.
Fixar du det kan du behålla lådan och drivaxeln.
av mrt5
#773209
Tack för bra svar! Har du någon uppskattning på hur mycket högre motorkuddarna är? Den vänstra verkar vara justerbar i höjd så den behöver man inte byta/bygga om och den högra finns det inte så mycket att sänka, om nu den inte är av en helt annan konstruktion. Skiljer det inget på den stora kudden i fram? Finns det någon växellåda som är smalare till yttre måtten?
av Henke3
#773241
h kudde är 10mm högre, egentligen bara med hjälp av en aluplatta som ligger mellan subframe och kudde.
v kan du bara justera ner efter att du tagit bort distansen från h sida.
främre kudden har jag inte koll på men den måste också var höjd 10mm,
frågan är bara hur...

Finns ingen smalare låda såvitt jag vet.

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]