Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#772887
Hejsan! Har problem med min pärla =(, har fått tips om att nån här kanske kan hjälpa mig med detta helvete!! den har gått super bra tills nu.. vi skulle dra på semester och hängde på husvagnen, ja den är auotech trimmad ca 330hk,har fått höra efter att det inte e bra att dra efter en trimmad bil, men nu e allt som det e tyvärr....
efter ca 4 mil tändes motorelektroniklampan och bilen gick orent/ hoppade fram men dör inte.
Dagen där på tog jag mig till en verkstad som konstaterade att cylinder 3 ger för mkt soppa eller dylikt, antingen spridaren eller databoxen.
bilen kan gå bra men rätt vad det är så börjar den gå orent och (misstända) det verkar komma oregelbundet.. den kan gå skitfint sen orent som fan...

Jag har bytt rotor, lock och kablar stift( inte tändspolen ) 3e cylinder stiftet är svart och blött...så nåt e ju fel..
sen därefter idag så bytte jag boxen till orginal och den gick ett tag väldigt fint sen började bilen exakt som innan , så boxarna varken den trimmade eller orginal är det nåt fel på!

det bör ju inte heller vara bränsletrycksregulatorn? då borde ju det bli felkoder eller dylikt...typ alla stift blöta eller dylikt..

Hoppas nån av er kan hjälpa mig! Du kommer belönas!!

=) // Stefan M
#772945
3 cylindern får för mycket bränsle? spridaren har hängt sig? Kör du på etanol?
Eftersom motorelektronik lampan lyser har du en felkod. Börja där :)


Jag har nått liknande chip i min v70R awd, ger 310hp någonting, vad jag vet så har det aldrig vart problem med att hänga på nått på dragkroken då har den vart chippad innan den lämnades ut till första ägaren ( 15år/23600mil) Men man kanske får tänka på att inte dra för mycket.
#772967
ja eftersom stiftet är blöt och ja felkoden har jag redan, och den säger att den ger för mycket rättsom det är på 3ans cylinder, nepp 98 oktan, men frågan är om jag kan köra med 98 oktan om jag bytt box till orginal boxen... kan en spridare hänga sig? och borde det isåfall bli blött om stiftet och svart på enbart 3ans cylinder?
#773011
Spridare kan hänga sig, men det brukar väl snarare vara så att dom inte öppnar i det fallet.
Spridare har ingen cylinder-märkning, dom är identiska med varandra och går fint att sätta på vilken cylinder som helst.

Skulle nog föreslå att plocka en (eller flera) spridare från skroten istället för att köpa ny. Du får många begagnade spridare för priset av en ny, och det är väl inte så vanligt att spridare går sönder på en normalt använd bil.
#773033
texasmuller skrev:Så med andra ord så låter det skumt att den skulle vara paj på 3ans cylinder?? Om den inte öppnar så att säga? / e det samma spridare på v70 som v70r -98?
Snarare så att den är låst i öppet läge:) Om det är samma spridare vette fan men det borde det vara

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]