Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Klyka
#3532
Har en 850 från 96 på vilken hastighetsmätaren helt lagt av.

De övriga instrumenten funkar dock fint.

Någon som har tips på lämpliga åtgärder för att få fart på den igen?
Användarvisningsbild
av Sparkz
#3535
Fungerar inte vägmätaren heller?
av Klyka
#3536
Nej, varken trippmätaren eller "totalmätaren" fungerar. Hela "hastighetsmätarklockan" är död.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#3563
Ok, om bara en av dom hade fungerat skulle felet antagligen varit i mätaren.
Nu kan det ligga utanför, signal eller matning som fattas. Signalen kommer från ABS-styrenheten, och i det kontakstycket har det varit kontaktproblem på en del bilar. Den sitter på ventilpaketet under huvudcylindern. Man tar loss kontaktstycket genom att fälla upp locket över det, det sitter med en hake. Var försiktig, det spricker lätt.

Det är vad jag kommer på nu iaf, har aldrig varit varit med om någon trasig hastighetsmätare på 850 förut...
Användarvisningsbild
av Sparkz
#3589
Nu hade jag fel! Signalen kommer från givaren på växellådan, inte ABS.
av Klyka
#3590
Ok, men är det samma kontaktstycke, eller var sitter kontaktstycket från givaren på växellådan?
Användarvisningsbild
av Sparkz
#3591
Någonstans på slutväxeln, nere vid drivaxlarna. Backljuskontakten sitter uppepå lådan, under luftfiltret. Det finns inga andra givare på lådan än dom två. (Om du inte har automat, då finns det lite mer kablar)
av Klyka
#3592
Nej, det är allt en manuell låda. Tack för det snabba svaret!
Användarvisningsbild
av Sparkz
#3594
Ett snabbt svar till:
Motståndet i givaren ska ligga runt 2 KOhm.
Innan du ens frågade :)
av magnum_77
#192794
Hej

Jag har råkat ut för exakt samma sak idag. Jag har en Volvo 850 2.5 -96.

Hastighetsmätaren och trippmätaren slutade fungera. Har kollat igenom bilen nu när jag kom hem och säkring 9 och 14 hade pajat. ABS pump och ABS Main supply. Kände en lukt av brändra kablar och efter närmare undersökning visade det sig att kablarna till ABS fullständigt hade smällt ihop nere vid pumpen.

Blir lite konfenderad när jag läser tråden, det skrivs att hastighetsmätaren inte har någon koppling till ABSen??
Senast redigerad av 1 magnum_77, redigerad totalt 0 gånger.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]