Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#772748
Hej

Dum som jag börjar inse att jag va, så har jag gått och köpt mig en hyfsat fin Volvo S70 -00 som inte startar.
Äsch, tänkte jag, det lär väl gå att fixa. Men pyttsan.

Den nöter på startmotorn utan minsta tendens till att vilja hoppa igång. Med startgas tänder den till lite men går aldrig igång. Tidigare ägaren sa att det va startspärren som är trasig men efter lite forskande på forumet står det ju rätt klart att då borde den gå igång och sedan dö... eller?
Nu har vi bytt bränslepump, bränslefilter, relä till bränslepump, kamaxelgivare, vevaxelgivare och antennring. Iofs delar från skroten men ingen skillnad.
Bogserade ner den till Mekonomen i måndags för att läsa av felkoder och idag ringde dom och berättade att det inte gick att läsa av. Bilen får ingen kontakt med deras maskiner, dom hade två stycken olika och det gick inte med någon av dom. Killen på Mekonomen spånade om något kabelbrott till felsökningskontakten och sa att nästa steg är att göra en felsökning med ett fast pris på 2000kr.

Antar att jag åker på att göra det, men det är ju bara för att felsöka varför felsökningen inte funkar. Sen återstår det ju lik förbaskat att få bilen att gå, eller kan dessa två höra ihop?
Är det någon som har nån idé om vad tusan det kan vara för fel? Både på bilen och på felsökningskontakten...?

Jag är en fattig man, speciellt nu i semestertider, ack ack ack.

Lovade att höra av mig till Mekonomen i morgon om hur jag ville göra, så jag skulle verkligen uppskatta så mycket respons redan ikväll som möjligt.

Mvh Fredric
#772752
Visst ja!

Glömde ju lägga till att soppa kommer fram till railen (provtryckt på runt 3bar i railen) men det luktar ingen bensin när man nöter på startmotorn, så det verkar som bensinen stannar i railen.
Gnista finns det, men svag, oregelbunden och fåtalig som så verkar.
#772756
Bensinpumpen surrar som den ska när du vrider på tändningen?
Om bensinen kommer fram till railen som den ska, men inte når motorn, ja då finns det bara ett steg därimellan kvar - nämnligen spridarna. Oddsen att alla 5 skulle gå sönder bara så där är tämligen obenfintlig, så troligen är det ett relä eller någon kabel.

Det går att mäta spridarna, men det har jag inte lagt på minnet hur man går tillväga, därimot vet jag att det finns skrivet på forumet lite här och där.

Det jag skulle göra är att ta ett komp prov för att se att det finns något komp öht. Finns inget komp så kan du nöta på startmotorn hur länge som helst utan att den startar. En skvätt olja i varje tändstifthål ska kunna ge tillbaka kompet.
Nästa steg skulle vara att kolla bränsletrycket under startförsöket, och därefter mäta upp spridarna. Uteslutningsmetoden helt enkelt.

Ang. felkodsläsningen så ptja... Du är inte den första jag läst om som inte kunnat läsa felkoder hos just mekonomen, så jag vetetusan vad man ska tro - är det fel på din bil, eller deras utrustning? Volvo är ändå lite speciella och kinkiga när det gäller felkodsläsare, även om 99-00 i regel fungerar med det mesta...

Bara för att klargöra här.. Du köpte alltså bilen med startproblem? Det är inget som hänt under din ägo?
#772769
Det va kvickt svarat. Tackar.

Pumpen surrar och bensin verkar som sagt komma fram till railen, att spridarna inte öppnat har jag ju listat mig till själv, men kan inte det bero på mycket mer än själva spridarna? Håller inte dom sig stängda om tex kamaxelgivaren lägger av eller något annat med tändningen? Men om den är komplös borde inte spridarna öppna sig då iaf så den blir sur? Annars va ju det ett bra tips med oljan.
Vilket relä är det till spridarna då? Skulle ju kunna vara idé att byta det isf.

Borde inte Mekonomen själva veta om att deras system felar med volvobilar och tipsa om det istället för kabelbrott? Men det kanske beror på vilken mekonomenkille man pratar med. Det va ju lite uselt hur som haver. Bör man söka sig till en Volvoverkstad istället då eller är det samma sak där?
#772771
Och ja, det stämmer att bilen är köpt såhär, så jag har ingen aning om hur den betedde sig innan den la av. Men enligt han jag köpte bilen av så gick den hur bra som helst ibland och ibland inte vägrade den starta. Men jag är osäker på om han ens kört med bilen för enligt vägverket köpte han bilen en vecka innan mig, vilket absolut inte framgick vid bilaffären :roll:

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]