Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av H00dgn
#772517
Hejsan,

Jag har en V70 -99:a och har problem med att bilen drar till höger och jag kan inte komma på varför, men hoppas på att någon här kan komma med någon idé?

Vad jag har gjort medhållen för att försöka åtgärda problemet är att jag har bytt till fyra nya sommardäck då vi misstänkte att på förra uppsättningen sommardäck så kunde limningen av mönstret ha släppt. Jag har även bytt inre och yttre styrleder på båda sidor. Krängningshämmaren är oxå nyligen bytt. Jag kan inte se att någon bussning eller liknade skulle vara dålig. Bromsarna gick jag igenom förra vinter där jag även svarvade skivorna. Bilen besiktades förra veckan utan anmärkning. Bilen fick även idag en fyrhjulsinställning men bilen drar fortfarande till höger.
Om jag åker i landsvägshastighet på en rak och jämn väg och släpper ratten så relativt omedelbart vill bilen dra sig till höger.

Finns det någon som kan komma på flera saker att kontrollera på bilen som skulle kunna vara orsaken till problemet med styrningen? Jag är ingen bilexpert :)

Ps: bilen läcker inte servoolja och jag kan inte se något uppenbart fel på styrxäxel (den läcker inte olja)
av rid54
#772526
Kan du avgöra om det är skillnad i uppträdande om det är acceleration eller bromsning? Det finns ju fler saker i hjulupphängningen som kan glappa till sig än styrlederna, typ nedre "spindelled" och fjäderbenslagringen (i toppen av fjäderbenet). Finns glapp någonstans borde pådrag/broms påverka detta och även hur bilen drar. Sedan kan det ju även vara nåt i bakvagnen, typ dålig bussning e.d. Besiktningen hittar inte alltid allt.
av H00dgn
#772551
Jag tycker inte att bilen drar något till sidan vid inbromsning men jag tycker att vid acceleration så känns det att bilen drar till höger. Inte något extremt men den drar ändå åt höger.

Kan jag kolla om tex fjäderbenslagringen är dålig utan att plocka ned hela fjädringen? Hur ser jag om nedre spindelled är glapp? Vad borde vara nästa "naturliga" steg att kontrollera när man har en bil som drar åt ena sidan? Ledsen för en massa dumma frågor.. :)
av rid54
#772584
Jag kan inte din modell i detalj, men det är vanligt att om man avlastar ett framhjul (som om man skulle byta hjul och hissar i domkraftfästet), så bör glapp i fjäderbenets övre fäste kunna märkas genom att man rycker i fjäderbenet/fjädern. Man kanske ska vara lite seriös och säkerställa att bilen står stadigt och inte kan röra sig när man håller på. Hjulet måste nog tas av. Vilken sida detta problem EVENTUELLT skulle existera på går inte att säga i förväg. Undre spindelleden borde i samma situation vara avlastad, men där kan krängningshämmare röra till det, så man måste nog hissa upp på båda sidor (i karossen) och helt enkelt känna efter glapp mellan fjäderben och nedre länkarm. Jag skulle nog helt enkelt beställa tid hos en verkstad (seriös men inte nödvändigtvis Volvo) och be dem kolla tänkbart glapp i framvagnen och bakvagnen, utan att ge dem fria händer att göra nåt utan att kolla med dig först. Reparationer av dessa system kräver nog lite vana och åtminstone för framvagnen en del specialprylar för att hantera fjädrarna och ev losstagning av kulleder etc.
av H00dgn
#772667
Det låter som en bra idé! Jag fick en bra kontakt med en verkstad för ett tag sedan och skall nog låta dem söka efter glapp i fram/bakvagn. Det är ju bara att jag har ingen lust att plöja ned "för mycket" pengar i den gamla bilen.. :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#772749
Att byta delar i framvagnen är ju i sig inga större problem och kräver nog inget speciellt kunnade, förutom sunt förnuft samt mekvana.
Det som är det svåra är ju just att få inställningen korrekt. Men byte av delar i framvagnen är faktiskt inte så jäkla dyrt (relativt), om man inte envisas med att få allt i blåa kartonger. Dyraste är väl typ länkarmarna.
Användarvisningsbild
av Hasse53
#773091
Alla vägar lutar åt något håll för att säkerställa vattenavrinning. En normal landsväg lutar ut mot dikena(kallas för vägens bombering). Detta innebär att de flesta bilar normalt drar åt höger. Undantag är motorvägar som ofta luta inåt mittsträngen vilket medför att bilarna drar något till vänster. Om man är ensam på vägen(viktigt!!!) kan man testa att på en normal landsväg, att grensla mittlinjen...bilen går rakt, lägga sig i mötande körfält...bilen drar vänster och slutligen eget körfält....bilen drar höger. Då brukar bilen vara OK. Olika typer och fabrikat av däck påverkar hur mycket detta känns.
Sen är en fyrhjulsinställning ingen garanti för att allt or OK. Toe-in fram är enkelt att justera, toe-in bak är klart bökigare. Att justera camber fram kan vara riktigt bökigt, vem gör det på en kanske 15 år gammal bil? Caster är inte möjligt att justera men skiljer det mycket mellan vänster-höger kommer bilen att dra. Kort och gott kolla protokollet du fick, skiljer det mycket mellan sidorna och är vinklarna inom toleranser?

Kransen får synas i mitten av hålet, m[…]

Det er nok litt subjektivt også. I min V60 e[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han[…]

Köpråd

Hade valt en diesel i din situation, det gjorde ja[…]