Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Henke3
#772457
vet inte exakt hur spjället sitter på din bil då jag ingen förvärmning har på min men
om du tar av locket på filterburken och tar ut filtret så ser du var luften från aluslangen
tas in, där sitter ett spjäll som regleras av enbimetall eller vax termostat.
Den skall när luften från aluslangen eller för den delen från motorrummet om du kör utan
slang överstiger ca 25 grader vara helt stängd så att du bara får luft till motorn från
insuget i fronten.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#772474
Fördelaren såg väl inte super fräsh ut direkt, dock finare än min gamla :P Men jag skulle nog satsa på att byta inom en relativt snar framtid.
Det är ju inga stora kostnader, inte svårt att byta(du har ju redan gjort halva jobbet på bilderna :P ), och gör gott för motorn även om den inte uppvisar något symptom innan.

Jag förmodar att du läst ut felkoder och kollat över alla vacuumslangar? Kollat så du inte har något läckage på grenröret/avgasröret?

Isch, avgasvärden är inget skoj att felsöka.. Kan ju vara istortsett vad som helst som inte är riktigt 100% som sabbar avgasvärdena. :(
av KristofferJ
#772610
Henke3 skrev:vet inte exakt hur spjället sitter på din bil då jag ingen förvärmning har på min men
om du tar av locket på filterburken och tar ut filtret så ser du var luften från aluslangen
tas in, där sitter ett spjäll som regleras av enbimetall eller vax termostat.
Den skall när luften från aluslangen eller för den delen från motorrummet om du kör utan
slang överstiger ca 25 grader vara helt stängd så att du bara får luft till motorn från
insuget i fronten.
Tack för beskrivingen! Ska ta en titt på detta imorgon
Lucif3r skrev:Fördelaren såg väl inte super fräsh ut direkt, dock finare än min gamla :P Men jag skulle nog satsa på att byta inom en relativt snar framtid.
Det är ju inga stora kostnader, inte svårt att byta(du har ju redan gjort halva jobbet på bilderna :P ), och gör gott för motorn även om den inte uppvisar något symptom innan.

Jag förmodar att du läst ut felkoder och kollat över alla vacuumslangar? Kollat så du inte har något läckage på grenröret/avgasröret?

Isch, avgasvärden är inget skoj att felsöka.. Kan ju vara istortsett vad som helst som inte är riktigt 100% som sabbar avgasvärdena. :(
Hehe nej det är inte det roligaste jag har gjort! Har i princip 0 mekarvana också så det är väldigt bra att man får lite tips. Det är ju helt fantastiskt med sådana här forum =) Som sagt, inte världens mekarvana men jag uppskattar verkligen eran hjälp.

Felkoder - nja, min 850 är en sån man behöver koppla upp till en dator eller ett verktyg och sådan utrustning har jag inte. Jag gör inga antaganden men borde inte verkstadsmannen ha informerat mig om det fanns felkoder?

Vakuumslangar - Jag hittade många tips om att kolla vevhusventilationen och den såg ut så här : Bild
Fritt flöde, rensade ur den lite och satte tillbaka. Det fanns även lite sot/gojs i ledningarna men inget som man tycker skulle täppa igen eller ställa till med några besvär. Kringliggande och anslutande slangar tog jag lös och kollade, de såg ok ut. Ursäkta min ovetskap men hittar nog tyvärr inte alla vakuumslangar på egen hand.

Läckage grenrör - Ja! Hehe för dig kanske det här är självklart men för mig var detta ett bra tips. Kände med handen och det pruttade på rätt bra vid anslutningen mellan katalysatorn och grenröret som är av denna typen: Bild
Jag tror att detta är från den "gamla" 850:n. Alltså skulle detta grenröret egentligen inte sitta på min bil, då den är den "nya" från 96?
Hur som helst plockade jag av den och så här såg packningen ut som sitter klämd i mellan:
Bild
Hoppas jag kan hitta en sån imorgon :S
av KristofferJ
#772757
Den var lite knepig att få tag i, men nu är den bytt och bilen gick igenom med 100 HC (exakt på gränsvärdet) och CO 2500 var 0,2 (0,3). Undra om det är något mer på tok eller om det är att saker och ting har sotat lite nu för att sonden har fått fel avgaser? Tack för alla tips och råd hur som helst!

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]

Jag köpte samma som till kupen med kantsö[…]

Köpråd

Finns flertalet V60CC lagerbilar som ryms inom din[…]

Nytt avgasrör B234F

Avgasröret sitter på plats, allt passad[…]