- sön 21 jul 2013, 19:31
#771956
Hej!
Jag fick anmärkning på mina miljökontrollvärden HC (184) och CO 2500 (0,4)
Lämnade in bilen hos verkstad och han bytte tändstift olja och luftfilter. Jag har själv precis bytt mellandämparen. Sen ringde han från verkstaden och sa att hans avgasmätare hade "gått sönder" men att han trodde att bilen nästan helt säkert skulle gå igenom, men på besiktningen blev det precis samma utslag.
Sista besiktningsdag är den 24:e så nu behöver jag lösa problemet själv då verkstäderna här har fullt eller semester (har iofs inte råd med fler verkstadsbesök heller för den delen). Jag funderar på att byta katalysatorn imorgon men tänkte först se om det finns andra möjliga felkällor, och jag blev ganska förvånad när jag öppnade huven för att hitta det här tveksamma röret:
Helt av.. Vad kallas detta rör, vad gör det och kan det vara orsaken?
Det kommer ingen rök om man tar ut oljestickan med motorn igång, kan jag då utesluta att vevhusventilationsrengöring är vägen att gå?
Kom helst inte med några goda råd om att tanka med E85 eller andra hopkok, även om jag uppskattar omtanken.
Det är en tyskimporterad 855 1996
Tacksam för svar!
Mvh Kristoffer
Jag fick anmärkning på mina miljökontrollvärden HC (184) och CO 2500 (0,4)
Lämnade in bilen hos verkstad och han bytte tändstift olja och luftfilter. Jag har själv precis bytt mellandämparen. Sen ringde han från verkstaden och sa att hans avgasmätare hade "gått sönder" men att han trodde att bilen nästan helt säkert skulle gå igenom, men på besiktningen blev det precis samma utslag.
Sista besiktningsdag är den 24:e så nu behöver jag lösa problemet själv då verkstäderna här har fullt eller semester (har iofs inte råd med fler verkstadsbesök heller för den delen). Jag funderar på att byta katalysatorn imorgon men tänkte först se om det finns andra möjliga felkällor, och jag blev ganska förvånad när jag öppnade huven för att hitta det här tveksamma röret:
Helt av.. Vad kallas detta rör, vad gör det och kan det vara orsaken?
Det kommer ingen rök om man tar ut oljestickan med motorn igång, kan jag då utesluta att vevhusventilationsrengöring är vägen att gå?
Kom helst inte med några goda råd om att tanka med E85 eller andra hopkok, även om jag uppskattar omtanken.
Det är en tyskimporterad 855 1996
Tacksam för svar!
Mvh Kristoffer
Senast redigerad av 1 KristofferJ, redigerad totalt 0 gånger.