Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KristofferJ
#771956
Hej!
Jag fick anmärkning på mina miljökontrollvärden HC (184) och CO 2500 (0,4)

Lämnade in bilen hos verkstad och han bytte tändstift olja och luftfilter. Jag har själv precis bytt mellandämparen. Sen ringde han från verkstaden och sa att hans avgasmätare hade "gått sönder" men att han trodde att bilen nästan helt säkert skulle gå igenom, men på besiktningen blev det precis samma utslag.
Sista besiktningsdag är den 24:e så nu behöver jag lösa problemet själv då verkstäderna här har fullt eller semester (har iofs inte råd med fler verkstadsbesök heller för den delen). Jag funderar på att byta katalysatorn imorgon men tänkte först se om det finns andra möjliga felkällor, och jag blev ganska förvånad när jag öppnade huven för att hitta det här tveksamma röret: Bild
Helt av.. Vad kallas detta rör, vad gör det och kan det vara orsaken?
Det kommer ingen rök om man tar ut oljestickan med motorn igång, kan jag då utesluta att vevhusventilationsrengöring är vägen att gå?

Kom helst inte med några goda råd om att tanka med E85 eller andra hopkok, även om jag uppskattar omtanken.

Det är en tyskimporterad 855 1996

Tacksam för svar!
Mvh Kristoffer
Senast redigerad av 1 KristofferJ, redigerad totalt 0 gånger.
av Tommty
#771958
det är röret från luftfilter huset ner till grenröret och kan absolut ställa till det med värderna då det går ner till grenröret/Downpipen.

Sitter där för när motorn är kall så pumpar sekundärluftpumpen in syre genom röret på bilden ner till katalysatorn så den värms upp snabbare.
Användarvisningsbild
av Nexus
#772053
Lämna aldrig mera till den verkstaden som byter saker och tror sig lösa felet.....
Har man igen "fungerande"avgasmätare ska man inte åta sig laga ett sådant fel :evil:
av Henke3
#772056
Tommty skrev:det är röret från luftfilter huset ner till grenröret och kan absolut ställa till det med värderna då det går ner till grenröret/Downpipen.

Sitter där för när motorn är kall så pumpar sekundärluftpumpen in syre genom röret på bilden ner till katalysatorn så den värms upp snabbare.
Nja, när motorn är kall så tas varmluft från grenröret genom detta rör/slang till luftfiltret. Styrs via termostat i luftfilterhuset.
Kallas förvärmningsslang.

Så om motorn var varm när du besiktigade så påverkar inte denna slang.
av KristofferJ
#772071
Tack för svaren!
Ska ta en titt på rotorn.
Nexus skrev:Lämna aldrig mera till den verkstaden som byter saker och tror sig lösa felet.....
Har man igen "fungerande"avgasmätare ska man inte åta sig laga ett sådant fel :evil:
Nej jag fick inte ett kanonintryck av det stället. Anledningen till att man lämnar bort sin bil är ju att man litar på att en mekaniker vet bättre än en själv. Blev verkligen besviken av denna fadäs :/ Byta det som han gjorde hade ju inte varit några problem att göra själv, det han får betalt för är ju att veta att det hjälper.
av KristofferJ
#772100
Rookkeer skrev:Vart finns du?

när bytte du olja senast? vilka värden var åt helvete?
I Växjö. HC var 184, gränsvärdet är 100. CO 2500 var 0,4, gränsvärdet är 0,3.
Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]