Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#772633
Henke3 skrev:har du inte ström fram till termostaten?

+12V med tändning på och knappen intryckt
Det har jag säkert men jag hade batteriet urkopplat men + och - polerna anslutna, när jag mätte den 3-håliga kontakten.

Vilken knapp då?
#772635
Henke3 skrev:vad menar du batteriet urkopplat men + och - polerna anslutna?
knappen till stolsvärmen, vid växelspaken
Jag kollade efter en sluten krets, det jag kallar resistans, på kontakten.
Sen kopplade jag ihop plus och minus polerna tillsammans då jag inte orkade lyfta upp batteriet till mediehöjd(nej jag är inte svag, för stark :wink: ). Och efter det mätte jag efter en sluten krets på kontakten igen. Fann inget.

Jag har faktiskt kollat under stolen och jag misstänker att något där finns det en bruten krets för jag har mätt lite här och där men jag kan inte avgöra om jag har mätt på rätt ställe. Jag har dessutom hittat en avklippt röd/vit kabel under stolen.

Bilden visar stora och starka Volvo742 bryter upp förarstolen med en hand, trots att fäststbultarna är ej skruvad upp, bara för att ta en liten bild :-)-)
Bild
#772690
Lucif3r skrev:Det är ingen ovanlighet att kablaget till termostaten går av. Dom sitter ju riktigt dumt till, så ett par längre fötter, eller en vattenflaska som många har, kan rycka dän kablarna efter en tid.
Jag antar du menar termostaten på motorn? Jag har faktiskt kollat den för några veckor sedan och den fungerar OK. Jag håller med att det är en taskig konstruktion.
#772698
De klassiska felen på farthållaren är att antingen så läker det från vakuumslangen eller så är motorn sönder eller så är spaken sönder.

Men ingen av dessa är sönder. '
Visst ger felkodsdosan en felkod om det är en bruten elektrisk krets någonstans?

Jag märkte lite något konstigt med elschemat.

Här sitter 3/71
Bild

och här är elschemat
Bild

Bild

Notera även att 7/1 sitter i bagaget och inte där den ska sitta dvs 24/15. :roll:
#772703
Jag vill bara fråga er om jag har gjort rätt!
Om jag kör t.ex 70 och vill lägga in farthållaren. Visst klickar jag upp på den vänstra spaken på ON då? Eller måste jag göra något annat?

Som jag tror så kör man den hastighet man önskar och sen så klickar man upp knappen på ON och sen håller sig själva farten?
#772743
Ofta måste man väl aktivera farthållaren före. Jag har en knapp som heter "Cruise" som jag först trycker på.. Då tänds det en symbol nedanför hastighetsmätaren.. sen aktiverar jag den hastighet jag vill ha genom att trycka på + eller -.
#772753
Volvo742 skrev:
Lucif3r skrev:Det är ingen ovanlighet att kablaget till termostaten går av. Dom sitter ju riktigt dumt till, så ett par längre fötter, eller en vattenflaska som många har, kan rycka dän kablarna efter en tid.
Jag antar du menar termostaten på motorn? Jag har faktiskt kollat den för några veckor sedan och den fungerar OK. Jag håller med att det är en taskig konstruktion.

Nej, termostaten som sitter i stolarna, som bestämmer när sätesvärmen ska vara igång och när den inte ska vara igång.
Utan termostat skulle trådarna brinna upp relativt snabbt, så tänk inte ens tanken att prova utan termostat.
Dashcam i v90

Hej, lyfter tråden då jag tänkte[…]

Man kan ju prova att kontakta nån motor tidn[…]

Volvo on call och GSM

Hej! Istället för en ny 4-5g modul f&ou[…]

Bruten fjäder framvagn

Ladda på utav helvete på nån far[…]