Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#772455
Henke3 skrev:
darkien skrev:en SMART grej e ju att till en början läsa inkopplingsinstruktionerna INNAN man börjar koppla hejvilt men som vanligt så gör du tvärs om ja säger bara LYCKA TILL du lär behöva de om du läser instruktioner hittar du vad som är fel för ja vet precis va du gjort fel men de får du lista ut själv då du endå inte lyssnar på råden du får
E de inte bättre att du skapar dig en egen tråd då där du kan berätta för alla som vill läsa att du kan laga precis vad som helst och att du alltid vet vad som är fel på andras bilar?
Hej hej igen!

Jag har lyckats att kunna styra alla blinkers. Jag har lyckats att låsa upp bilen med fjärrkontrollen....och jag har även lyckats få larmet att gå igång. :-DD Dock vet jag inte hur jag gjorde. Jag bytte bara ett ett relä som hade BLL. Låste dörrarna och sen skulle man kliva ut och då tjöt hela bilen. Man var inte förberedd kan jag säga.

Men jag väljer att byta tillbaka till relälet som inte har BLL för BLL reläet stämde inte riktigt med elschemat. Relälet ska sitta i 850 1996 10V.


Jag har hittat 4 stycken kablar t.ex A,B och C,D. Dessa kablar har en resistans över sig i ett tidsintervall.
Jag har testat att koppla in och det fungerar bara att låsa upp. Dosan är inget fel på utan jag vet inte vilken kabel jag ska koppla till.

Här är en bild.

Bild

Om jag låser hela bilen. Sen jordar jag kabel nr 11 så låser sig hela bilen upp sig. Okej. Den fungerar OK.

Om jag då vill låsa bilen. Vilken kabel ska jag använda mig av då? Jag testar kabel nr 13 och jordar den men det händer absolut inget. Jag förstår inte just denna bild perfekt. Vilken kabel tycker du jag ska använda mig av?

Tack!
#772463
Henke3 skrev:det borde vara 13 du skall jorda för att låsa bilen.
Om det inte funkar så kan relät vara trasigt.
Jadu.
Om jag tar en multimeter och mäter mellan 85A och 85B på reläets kontakter så finner jag en resistans.
Men det kanske ska vara så? Om jag även mäter mellan kabel 13 och hålet för 85B så finner jag ingen resistans.
#772478
Denna kabel.

Den är ljusblå/bech i kanten av den röda sockeln. Den kabeln har inte kontakt med kabel nr 13.

EDIT! Fel av mig! Det är Y-GR kabeln. Den gula som man ser. Den ger en resistans.

Bild
#772489
Så där ja!
Nu fungerar exakt allt!

Om man jordar kabel 11 med kabel 13 snabbt så låses systemet upp sig. Om man jordar kabel 11 med kabel 11 under ett VISST TIDSINTERVALL så låser sig hela bilen :)

Så här ska det se ut. De vita kablarna är själva "jorden" till boxen.
Och drakien tycker att jag ska lära mig elschemat :-)-)

Bild
#772608
Henke3 skrev:
darkien skrev:en SMART grej e ju att till en början läsa inkopplingsinstruktionerna INNAN man börjar koppla hejvilt men som vanligt så gör du tvärs om ja säger bara LYCKA TILL du lär behöva de om du läser instruktioner hittar du vad som är fel för ja vet precis va du gjort fel men de får du lista ut själv då du endå inte lyssnar på råden du får
E de inte bättre att du skapar dig en egen tråd då där du kan berätta för alla som vill läsa att du kan laga precis vad som helst och att du alltid vet vad som är fel på andras bilar?

1 spelar ingen roll hur man beskriver hur han ska göra han kopplar endå hejvilt
2 gissa sej till som han gör slutar förr eller senare i katastrof
3 ja kan fixa de mesta då jag har många års vana bakom mej men att beskriva för en som inte lyssnar är ingen ide
4 skulle ja få in en bil med elfel med kopplingarna som är gjorda i denna tråd hade ja avsagt mej jobbet direkt för hela inkopplingen är helt galet inkopplat o kommer garanterat inom ett år börja spöka hejvilt har sett åtskilliga såna här eldragningar o dom slutar ALLTID på samma sätt katastofala elfel som följd o ofta brända styrdon

så gör om gör rätt för de första koppla in sig inne i dörren är komplett vansinne pga kabelbrott som kommer inom snar framtid uppstå i genomgången vid dörren o kaross utan man skarvar in sig på kablaget inne i kickpanelen som ja redan skrev tidigare i tråden där man inte får en onödig belastning sen använda den typ av kabelskor är gjort för problem löder kablaget o använder krympslant alt om man nu måste ha kabelskor så använder man riktiga skarvhylsor gärna duraseal samt krympslang för att undvika framtida kontaktproblem o ang kopplingen av reläna enligt bild gör man aldrig någonsin en sån koppling man använder för de första olikfärgade kablar o drar aldrig allt med samma färg om man inte har riktiga märksiffror och ett kopplingsschema över detta

kan lista en hel hög övriga fel som även är gjorda i denna installation så återigen är ingen ide att förklara mer då han inte lyssnar sa tidigt i tråden att man kopplar inte i dörren utan där kablaget kommer in i karossen men lyssnar han NEJ koppla på korrekta ställen ta ström respektive jord från korrekt ställe och enlig elschema så funkar de utan hejvillt hemmakopplande av en drös med felkopplade kablar

och för övrigt så har ja läst hela din tråd o inte enbart sist inlägget o ju längre tråden blir destumera dåraktiga inkopplingar blir de så ja jag tycker du ska lära dej elschema o koppla korrekt för hela inkopplingen du gjort är vansinnig o allt man kan koppla fel är felkopplat att de hela funkar nu är en ren lyckträff men de kommer ge hejvilt med elfel väldigt snart o förmodligen en rätt duktig kabelbrand som följd men de är din bil o du gör uppenbarligen endå som du själv känner för men hoppas för din och andras skull kabelbranden inte uppstår mitt på motorvägen i 110 km/h
#772614
Drakien:

Jag planterade inte en bomb i min bil så du kan vara lugn :wink:
Jag kopplade inte heller som jag beskrev. Jag kopplade kablarna som är direkt ovanför fötterna. Inte i dörren eller direkt i reläet heller.
Jag gjorde bara en test först för att kolla om det fungerar bra. Sen kopplade jag in det riktigt och seriöst.

Så detta är säkert. Jag har använt mig av kabelskor och eltejp samt dioder. Jag är univeristetsstuderande inom mekanik, elektronik och maskinteknologi så detta kan inte gå fel :) I så fall får vi skylla på watts, volta och ampere :)

Övrigt har jag haft flera fel på bilen och du och övriga har hjälpt mig med lite vägvisning och 10 av 10 fall så har det slutat med goda resultat. Alltså betyder det att jag vet vad jag gör.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]