Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#768613
Upptäckte att en jordfläta är av... Det är den som sitter på torpeden i närheten av larmtutan... Min fråga, vars ska andra änden av den sitta och vad är det tänkt att den ska jorda? Upplever inte direkt några jordfel i bilen?
#768621
Närmaste skruv i karossplåten eller motorblocket, dit den når. Om den har gått av så fattas det kanske någon centimeter, men du ser nog var den andra ändan sitter.
Och bara som ett klargörande, om du händelsevis hade tänkt annorlunda, man sätter dit en ny. Det går knappast att laga en gammal.
#768692
Självklart måste man sätta dit en ny. Men den sitter ju redan i karossen? Ska den jorda karossen mot motorn som förmodligen redan är jordad nån annanstans? Har kollat efter andra delen av den men det måste vara nån tidigare "Sönderpillare" som tagit bort andra änden på samma sätt som dom tagit bort ABS lampan när den började lysa...
#768703
Ja, även motorn skall vara jordad mot karossen. Eller för all del direkt till batteriet om man vill det. Men det blir en lång kabel och den måste ha samma kabelarea som pluskabeln som går ut från batteriet.
Det är rätt i din frågeställning att motorn troligen redan är jordad någon annan stans. Men det kan bli onödigt långa och krångliga omvägar där mycket spänning kan försvinna i onödan på vägen. Elektrisk ström vill ju alltid ta den kortaste och enklaste vägen.
#768733
Hmm. Okej. Tyckte bara att den borde jorda ganska bra i övriga flätor, motorfästen mm. Är en ganska klen fläta som är av dessutom. Nåväl, får kika på nån annan bil vars den tar vägen och se om det går att få dit en ny. TacK för svaren.
#768770
Har iofs inte kikat exakt hur motorfästet ser ut men antog att det är en bult i metall, ett motorblock i metall samt en mutter i metall. Dock så kanske det är så pass med gummi så metallen inte har någon kontakt med karossen då. Nåväl, vet ju ungefär vars den ska sitta då. Börjar man byta plats på sånt där blir det säkert bara i vägen då man nån annan gång ska göra nått.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]