Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#768173
Hej,

Jag kan känna ett "knäppande" i ratten precis i startögonblicket. Det känns knappt om man har hjulen ställda rakt framåt men om man vrider hjulen lite, speciellt åt höger känns det tydligt vid start och stopp.
Kör man i en stor cirkel och startar/stannar känns ett tydligt dubbelknäpp i ratten både vid start och stopp. Jag bytte båda främre bärarmarna i våras och de inre bultarna drogs med momentnyckel när bilen stod på hjulen som sig bör. Efterår gjordes fyrhjulsinställning på Bilia. Jag bad mekanikern att kolla glapp i styrlederna och det fanns inget glapp enligt honom. Jag har själv haft loss de yttre styrlederna från styrknogen och kännt på både inre och yttre lederna och dom känns fasta. Jag kan inte känna något knäppande i ratten när jag vrider från sida till sida utan bara vid start och främst med snedställda hjul.
Det knakar inte i lederna om jag kör i cirkel med fullt rattutslag. Kan detta komma från drivaxlarna? Jag kan inte hitta orsaken till detta knäppande.

Bilen är en 855SE automat 96:a med 16500mil på mätaren.
Senast redigerad av 1 js1, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
#768306
Det kan klicka i naven om dom inte är smorda eller limmade. Det är när det blir torsionsvridningar mellan drivknut och nav. Precis där navet ligger an mot knuten uppstår ljudet.
Två val alltså. Antingen aneroblim eller att smörja upp.
Användarvisningsbild
av js1
#780604
Lösningen på problemet var nästan pinsamt enkel. :o

Jag bokade tid för felsökning och kostnadsförslag hos Bilia i Malmö. Skulle kosta 1500.- . Smällar man får ta tänkte jag, för jag ville få ett slut på problemet och börja byta framvagnsdetaljer på måfå kändes inte aktuellt. Jag valde samma tekniker som gjorde hjulinställningen efter länkarmsbytet i våras, jag har förtroende för honom. Lämnade bilen på morgonen och beskrev mitt bekymmer. På eftermiddagen ringde han och berättade att han känt igenom hela framvagnen efter glapp men inte hittat något. Han hade provkört och kunde inte känna något knäppande. Han undrade om jag hade möjlighet att komma dit så vi kunde testa tillsammans. Jag jobbar i närheten så jag stack direkt. Jag körde och han åkte. Nu var knäppande borta..!!?? Mycket märkligt, jag vet exakt hur jag skulle göra för att känna det tydligt. Jag frågade om han verkligen inte hade gjort något. Då berättade han att han lossat rattjusteringen och motionerat den några gånger. Det kunde tydligen vara liknande problem på nyare V70. Nu har jag kört några dagar och det verkar f*nimej som det hjälpte. VARFÖR provade jag inte en sån skitgrej själv? Men det bästa av allt, det kostade 0:- (B)
Även om han inte "gjort" något (förutom att smörja styrstoppen) har det ändå tagit tid i anspråk.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]