Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohnB
#768305
Byta kompressor är ju onödigt när magnetkopplingen finns som lös reservdel. Den kostar väl iofs runt 2000 men det är ju billigare än en ny kompressor och man slipper öppna systemet. Jag hade fel på magnetkopplingen på min V70 jag hade förut och var också inne på att shimsa om men pga lathet orkade jag inte göra jobbet själv. Den verkstad jag anlitade för jobbet avrådde från att shimsa om då flera av deras kunder fått problem igen kort tid efter omshimsning då kopplingen varit för sliten att det inte hjälpt att ta bort mer shims. Kanske var det så att dom ville tjäna en slant på att sälja en ny koppling och att jag var lite blåögd som trodde på det och ska man måla fan på väggen ordentligt så kanske dom shimsade om min koppling fast dom tog betalt för en ny... Hursom hade jag kallt i bilen fram till jag sålde den några år senare.

/John
av *pettson*
#768313
En ny magnetkoppling kostar 1744sek rek utpris inkl moms. På företaget jag nämnde. Eftersom en helt ny pump kostar 3000kr rätt väg så.. tja då avstår man.
Väljer man en annan väg kostar den runt 1000 lappen.
av Snelhest
#768531
Testa buntbandstricket istället för att lägga dyra slantar på nya delar.
Jag fick ner spelet ifrån 1.0 till 0.3 på min förrförra V70 med buntband, efter ett år var spelet fortfarande detsamma.
av PederL
#768868
Shimsade om min kompressor , från 1mm ner till 0,4 mm på v70:n , behövde inte ens lossa kompressorn , men lite pilligt var det i det lilla utrymmet mellan rambalk o magnetkopplingen.
Användarvisningsbild
av emwtur
#770713
testar buntband på min nu :-)
kopplingen var på gränsen att dra - funkade oftast när den var kall men inte när den var varm !
hittils verkar det fungera ....
av skanemedia
#774690
Hej

Jag har följt instruktionerna enligt nedanstående länk och tagit av plattan på ac-generatorn, tagit bort en bricka (spelet var 0,9 mm först och en bricka var 0,5 mm - nu kommer jag ner till 0,4 mm). Allt är rengjort och det ser fint ut. När jag sedan ska montera på plattan igen så glider den lätt på och det återstår cirka 1 cm som ska pressas in med centrumbulten. Problemet är att det går att pressa in den tills att det är cirka hela 5 mm kvar. Det krävs ett mothåll på den roterande plattan men nu börjar det ta emot väldigt mycket. Ska det vara så? Finns det något som borde smörjts upp innan jag monterade tillbaka plattan?

Länk till de instruktioner jag följde: http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=68329
av TorxE14
#775108
Hej, när jag shimsade så gick det lite trögt att få ihop men det ska nog inte gå jättetrögt då kan ju centrumskruven/gängan paja , då är det illa...
Ta isär och smörj splinesen och kolla att shimset inte trillat på tvären och pressats ihop. Du kan fixera shimset med lite fett.

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]

Fick idag et priserbjudande på hela arbe[…]